Książka podzielona została na trzy części. W części I znajdują się teksty przedstawiające zróżnicowane podejście do problematyki badawczej w psychologii sportu. Rozdział ten otwiera artykuł Dariusza Parzelskiego i Andrzeja Nowaka pt. „Zaangażowanie w sport w ujęciu teorii dynamicznej psychologii społecznej", w którym omówiono nowe w psychologii (nie tylko sportu) podejście teoretyczne i metodologiczne do kwestii poszukiwania czynników odpowiedzialnych za osiąganie sukcesów w sporcie i ponoszenie w nim porażek. W artykule pt. „Funkcjonowanie w sporcie wyczynowym kobiet o różnym nasileniu psychologicznego wzorca «męskości»" Helena Mroczkowska zwraca uwagę na to, jakie koszty ponoszą sportsmenki w typowo męskim, nastawionym rywaliza-cyjnie, świecie sportu. Celem artykułu jest określenie różnic w poznawczo-motywa-cyjnych parametrach kobiet o odmiennych wzorcach kulturowych „męskości", które wskazywałyby na koszty psychofizyczne ponoszone w działaniu. 8 Od redaktora naukowego Następny tekst, Adriany Zagórskiej, Anny Kuk i Małgorzaty Bujar pt. „Rezultaty sportowe a wsparcie społeczne, własna skuteczność oraz lęk niepełnosprawnych pływaków", porusza ważne kwestie sportu niepełnosprawnych. Cieszy fakt, że coraz więcej psychologów, także z Polski, zauważa, jak duże znaczenie w życiu tych osób ma sport. Kolejna pozycja to artykuł Macieja Andryszczaka, Magdy Płatek, Macieja Kozika, Pawła Brzóski oraz Kingi Ligockiej pt. „Efekt miłosiernego Samarytanina i efekt rewanżu. Wpływ informacji negatywnej bądź pozytywnej na samoocenę i spostrzeganie społeczne". Autorzy w dobitny sposób pokazują niepożądane efekty wpływu informacji negatywnej na zachowanie jednostki. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że o wyniku osiągniętym przez sportowca w zawodach może zadecydować rodzaj informacji, jaka dociera do niego przed startem z jego najbliższego otocznia. W artykule pt. „Cechy temperamentu i osobowości zawodników sportów walki i zespołowych gier sportowych" Paulina Bernatek, Sylwia Cwyl, Diana Dudziak, Ilona Szantarek, Monika Guszkowska pokazują klasyczne w psychologii sportu podejście do badania różnic wymiarów temperamentu i cech osobowości zawodników trenujących odmienne dyscypliny sportu. Tekst Aldony Litwińskiej pt. „Sport a twórczość - podobieństwa i różnice. Charakterystyka wybranych dyscyplin sportowych pod kątem kreatywności" opisuje wspólne cechy zadań twórczych i sportu. Autorka próbuje także odpowiedzieć na pytanie, czy istnieje związek między poziomem twórczości sportowców a dyscypliną sportu, jaką uprawiają. Część I zamyka artykuł Katarzyny Rutkowskiej pt. „Poziom kompetencji społecznych trenerów i instruktorów sportu". Omówiono w nim badania, które miały na celu określenie poziomu i charakteru kompetencji społecznych w grupie zawodowej trenerów oraz instruktorów sportu. Autorka postuluje stworzenie, odpowiednio dobranych do tej grupy zawodowej, Treningów Umiejętności Społecznych, doskonalących i rozwijających ich kompetencje społeczne. Część II książki poświęcona jest zagadnieniom teoretycznym. Skuteczna współpraca z zawodnikami, trenerami i rodzicami wymaga solidnych podstaw teoretycznych. Miedza tego typu jest niezbędna wszystkim osobom pracującym w sporcie do zrozumienia zjawisk w nim zachodzących. Artykuły tej części adresowane są nie tylko do psychologów sportu. Zostały one napisane w taki sposób, aby ich odbiorcami mogli zostać zawodnicy, trenerzy, rodzice zawodników oraz działacze sportowi. Cześć II otwiera tekst Kamila Wódki „Współpraca zawodnika z psychologiem -jak rozpocząć?". Autor prezentuje w nim najważniejsze sprawy związane z zawieraniem kontraktu na współpracę psychologiczną ze sportowcami. Informacje Od redaktora naukowego 9 zawarte w tekście mogą być pomocne zarówno psychologom, jak i zawodnikom czy trenerom w trakcie zawierania takiej umowy. W kolejnym tekście pt. „Humorem pokonam stres! Zastosowanie humoru jako metody walki ze stresem w sporcie" Urszula Rudzka i Anna Radomska ukazują możliwości zastosowania humoru jako strategii walki ze stresem w sporcie. Po dokonaniu przeglądu dotychczasowych teorii i badań autorki stwierdzają, że umiejętnie wykorzystane śmiech i humor wydają się odgrywać rolę skutecznej strategii walki ze stresem również w sytuacji sportowej. Tekst Katarzyny Prasek i Dariusza Parzelskiego pt. „Postawy rodziców młodych zawodników wobec sportu" dotyka delikatnej kwestii, jaką jest udział rodziców w życiu sportowym młodych zawodników, podejmując próbę przeanalizowania wybranych typów rodziców sprawiających trudności w świetle teorii stylów wychowawczych i postaw rodzicielskich.
|