~ mieszkaniu, budź też ogla~danie telewizji nie tyle wspl>Inin, ej obok siebie"9. ;yjęłam dla potrzeb moich badań, że rodzinno - domowy telewizji wyst~pił wtedy, gdy rodzice (lub jedno z rodziców) r" iWz"'dząckiein ogl~datl=t~lewizjg, gdy łączył ich ściśle okreel i-ńiótyv~y -wyboru ~'lcreślonych progrów~ąbliżone za _mzy~ne, se"Iektywny i aktywny,Od~l.or,, JeZel1 popimi w czasieò ~dańia telewizji istńiała więź psychiczna. C~zestiii~twti ókreśliłam jako wspólny rodzinno - domowy telewizji. celu określenia poziomu rodzinno - domowego odbioru teprzyjęłam następujące wskaźniki charakteryzujące zakres icter odbioru telewizji w rodzinie. ~~ rodzinnych kontaktów telewizyjnych ~gtrzne warunki odbioru telewizji w rodzinie: warunki mieszkaniowe wyposażenie domu w mass media Eotliwośe i pora wspólnego, rodzinnego odbioru telewizji, raj, typ wspólnie ogl~danych programów, tematyka prograiainteresowania telewizyjne, I~kter rodzinno - domowego odbioru telewizji iwy rod~inno-~= domówego odbioru telewizji; ~Ór programów telewizyjnych i jego charakter, Kowanie się członków rodziny w czasie ogl~dania telewizji óumiewanie się. atrakcyjności i popularności telewizji w rodzinie decyduj Iąm stopniu dogodne warunki zewnętrzne jej odbioru, nie ~ające wychodzenia z domu, wydatków finansowych itpli. godzinny stwarzać może komfort odbioru telewizji, czemu ~,j~ wygodne warunki zewnętrzne i dogodny strój, pozycja, oda ruchu, możliwość jedzenia w czasie projekcji itp. Ponadto omy telewizyjne ogl~dane s~ w tym samym miejscu, pokoju, rym znajduje się odbiornik, w tej samej scenerii mebli, wy co zapewne również stwarza określony nastrój: Zewnętrzne ~~wadzka: Dziecko a zmianowość nauki szkolnej. Wrocław 1991, s. 123. 1U drugiej osoby (ojca lub matki) nie było w domu, lub z innych przyczyn 1l~t~ych nie mogła wspólnie ogl~dać telewizji. dnienie to sygnalizuje np. D. Kowalczyk: Telewizja a problemy edukacji ro(w:~ Rodzina - przeszłość - przyszłość, red. A. Tchorzewski, Bydgoszcz 1988, 92 warunki odbioru telewizji w domu wytwarzaj w pewnym stopm~ określony, specyficzny klimat funkcjonowania telewizji. Mieszkanie, ze względu na spędzanie w nim większości cza~n możliwość urz~dzania go, dbania o estetykę, wyposażenie w sprz~; umożliwiający realizację wielu funkcji, a nade wszystko jednak u względu na możliwość codziennego spotykania się, obcowania r! sob~ członków rodziny, jest jednym z istotnych czynników fund cjonowania wychowawczego rodziny. Wielkość mieszkania, i~pść izb, wygodne meble, osobny pokw przeznaczony tylko na' odppczynek, w którym znajduje się apar,, telewizyjny i inne urz~dzenia audiowizualne,.maj~ istotny wpły~ na odbiór telewizji w rodzinie. Złe warunki mieszkaniowe, m:~i mieszkanie, nadmiernie zagęszczone, powoduj, że pokój, w kn~ rym stoi telewizor służy również domownikom do spania, wyle~~ nywania różnych prac domowych, dzieciom do odrabiania lek ii Takie warunki nie zapewniaj możliwości właściwego funkcjom wania telewizji w rodzinie. W celu określenia warunków mieszkaniowych badanych rodrn zastosowałam trzystopniowi skalę, która pozwoliła otrzymanyi od rodziców informacjoml2 przyznać wartości liczbowe, oceni jąc za pomocy punktów od 2 do 0 (dobre 2 punkty, dostatecr.n 1 punkt, niedostateczne 0 punktów) warunki mieszkaniowe ni dziny. Przyjęłam następujące wskaźniki określające warunki miu:e kaniowe jako dobre: na jednego członka rodziny przypada wit~ niż jeden pokój, telewizor znajduje się w tzw. gościnnym poky (nie służy on jako sypialnia, jadalnia, pokój do odrabiania lnk cji itp.), umeblowane mieszkanie ma bieżąc~ wodę, łazienkę I r mieście c.o.), umeblowane; dostateczne: jeden pokój przypada. n dwóch członków rodziny, telewizor znajduje się w pokoju, ktn~n służy jako sypialnia, w mieszkaniu znajduje się woda bieżąca, I~ zienka (w mieście c.o.); niedostateczne: trzech i więcej członk~w rodziny przypada na jeden pokój, telewizor znajduje się w pokupi który służy jako jadalnia, sypialnia, miejsce odrabiania lekcji, ~~ baw, różnych prac domowych, brak wody bieżącej, łazienki. l2Zbierając informacje od rodziców na temat zewnętrznych warunków odbioru, ~ służyłam się opracowanym przeze mnie tekstem skali badającej funkcjonowanie I ~wizji w rodzinie. Rodzice (lub jedno z nich wraz z dzieckiem podali jedną z tri· przedstawionych im odpowiedzi, charakteryzującą warunki dobre, dostateczne, niw stateczne. Jeżeli żadne z
|