Niektóre z nich określają zasady postępowania, do jakiego obowiązany jest pracodawca w stosunku do każdego pracownika, i ich niewypełnienie przez pracodawcę rodzi po stronie pracownika prawo dochodzenia ich realizacji. Obowiązki te są bowiem elementem treści stosunku pracy, któremu odpowiadają określone uprawnienia poszczególnego pracownika (np. prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, prawo do terminowego i prawidłowego otrzymywania wynagrodzenia). Inne obowiązki pracodawcy mają charakter organizacyj- 160 no-porządkowy, nakładając na kierownictwo zakładów pracy obowiązek właściwego organizowania procesów produkcyjnych, stwarzania warunków sprzyjających wykorzystaniu kwalifikacji i zdolności osobistych pracowników oraz osiąganiu przez nich wysokiej efektywności pracy. Są to więc przede wszystkim obowiązki pracodawcy wobec organu założycielskiego. Niektóre wreszcie obowiązki pracodawcy, takie jak obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz obowiązek zaspokajania socjalnych potrzeb pracowników, są obowiązkami wobec całej załogi. Nie mogą więc być one podstawą indywidualnych roszczeń poszczególnych pracowników, a ich realizacja może być dochodzona w trybie interwencyjnym przez zarząd zakładowej organizacji związkowej. Do wykonania obowiązków spoczywających na pracodawcy obowiązany jest kierownik zakładu pracy lub organ zarządzający zakładem. Oni bowiem, zgodnie z art. 31 k.p., reprezentują pracodawcę wobec pracowników i działają w jego imieniu. Na kierowniku zakładu pracy lub organie zarządzającym zakładem spoczywa jednak, w głównej mierze, ogólna kontrola należytego wykonywania tych obowiązków. Natomiast konkretna realizacja wymienionych obowiązków obciąża kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych zakładu pracy (kierowników działów, wydziałów, mistrzów, brygadzistów), którzy obowiązani są - w granicach swoich kompetencji - zapewnić ich przestrzeganie. 2. OBOWIĄZEK PRAWIDŁOWEGO ZATRUDNIANIA PRACOWNIKÓW Na czoło obowiązków pracodawcy, z uwagi na kolejność ich powstania, wysuwa się obowiązek prawidłowego zatrudniania pracowników. Na jego treść składa się zatrudnianie pracowników zgodnie z ich kwalifikacjami, stanem zdrowia i przy pracach dozwolonych dla danych osób (kobiety, młodociani) oraz zaznajamianie podejmujących pracę pracowników z zakresem ich obowiązków i przysługującymi im uprawnieniami. Zatrudniając pracownika, pracodawca nie tylko jest obowiązany sprawdzić posiadane przez niego kwalifikacje, ale również zatrudnić go zgodnie z tymi kwalifikacjami. Ustalając więc w zawieranej umowie o pracę rodzaj pracy, którą będzie wykonywał pracownik, pracodawca powinien określić go w taki sposób, by odpowiadał on posiadanym przez pracownika kwalifikacjom, zarówno teoretycznym, jak i praktycznym, oraz był zgodny z posiadanym przez niego doświadczeniem zawodowym. Ustalenie to ma istotne znaczenie prawne, pociągające za sobą określone konsekwencje. W przypadkach bowiem, gdy pracownik zostanie zatrudniony niezgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, nie może ponosić skutków popełnianych błędów w pracy, wynikają- 161 cych z braku tych kwalifikacji, które trudno wówczas zakwalifikować jako zawinione przez pracownika. Przyjmując pracownika do pracy pracodawca powinien, w celu stwierdzenia braku przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, skierować go na wstępne badania lekarskie. Obowiązany jest także poinformować pracownika o ryzyku zawodowym, które wiąże się z przewidzianą do wykonywania pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami powstającymi w procesie pracy. W momencie zatrudniania pracowników pracodawca obowiązany jest zaznajomić ich z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami (art. 94 pkt l k.p.). Powinien więc sprecyzować możliwie jak najbardziej konkretnie zakres obowiązków, jakie w związku z danym stanowiskiem, funkcją lub wykonywanym zawodem będą spoczywały na pracowniku, poinstruować go o sposobach wykonywania pracy, stosowanych irietodach i technikach pracy, obowiązku przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Powinien również zaznajomić pracowników z przysługującymi im uprawnieniami, a zwłaszcza ze szczególnymi uprawnieniami związanymi z wykonywaną funkcją i sposobem, w jaki mogą z nich korzystać. 3. OBOWIĄZEK ORGANIZOWANIA l KIEROWANIA PROCESEM PRACY
|