Odstąpiono od tego rozwiązania, wprowadzając tryb bezpośredniego składania skargi do sądu, w ustawie o NSA z 1995 r. Tryb bezpośredniego wnoszenia skarg do NSA pod rządami poprzed- 69. Postępowanie przed sądami administracyjnymi 413 niej ustawy nie eliminował mechanizmu tzw. samokontroli decyzji (aktu) przez organ administracji, co jest rozwiązaniem charakterystycznym dla trybu pośredniego wnoszenia skarg do sądów administracyjnych. 4. Uiszczenie wpisu W celu skutecznego wniesienia skargi do sądu administracyjnego należy 474 uiścić wpis. Wysokość i zasady pobierania wpisu określa rozporządzenie Rady Ministrów z 16.12.2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr221,poz.2193zezm.). Wpis może mieć charakter wpisu stosunkowego lub wpisu stałego. Wpis stosunkowy jest pobierany w sprawach, których przedmiot dotyczy należności pieniężnych. W pozostałych sprawach oraz przy wniesieniu skargi na bezczynność organu pobierany jest wpis stały. Jego wysokość uzależniona jest od rodzaju i charakteru sprawy. Zwolnieni z obowiązku uiszczania wpisu są: prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich, organizacja społeczna - która nie występuje w obronie własnego interesu prawnego, organy gminy i związki komunalne oraz organy sprawujące nadzór nad działalnością komunalną. Skarżący może zwrócić się do sądu o zwolnienie z obowiązku uiszczania wpisu. Sąd Najwyższy - powołując się na zalecenie Komitetu Ministrów Rady Europy z 14.5.1981 r. (R 81/7) oraz art. 6 EKPC oraz ustalenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu - w swoim post. z 11.1.1995 r. (III ARN 75/94, OSNAPiUS 1995, Nr 9, poz. 106) stwierdził, że: „(...) Rozpatrywaniu wniosku o zwolnienie od kosztów sądowych powinna towarzyszyć szczególna skrupulatność, a jego ewentualne odrzucenie lub oddalenie powinno być szczególnie wnikliwe i dokładnie uzasadnione, by nie mogło być potraktowane jako faktyczne odmówienie stronie prawa do sądu (art. 6 KE)". 5. Inne wymogi formalne - forma i treść skargi jako pisma procesowego Przepisy ustawy formalizują wniesienie skargi także odnośnie do formy 475 i treści wnoszonego do sądu pisma. Skarga na decyzję, postanowienie, inny akt lub czynność albo bezczynność organu administracji publicznej powinna zawierać: oznaczenie sądu, do którego jest skierowana; oznaczenie rodzaju pisma; oznaczenie skarżącego (jego miejsce zamieszkania lub siedziby); wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia lub innego aktu czy czynności podlegającej skardze; oznaczenie organu, którego działania lub bezczynności skarga dotyczy; określenie, na czym polega Nb. 473 Nb. 474-475 414 Rozdział XVI. Pozycja prawna sądów administracyjnych... \m ff:f naruszenie prawa lub interesu prawnego w zaskarżonej czynności lub akcie; oraz podpis osoby wnoszącej skargę, a w wypadku wniesienia jej przez pełnomocnika -jego podpis, z załączeniem do skargi pełnomocnictwa i wymienienie załączników (art. 57 § 1 i art. 46 § 1-4 PrPostSAdm). VII. Skutki prawne skargi 1. Względna suspensywność skargi 476 Z punktu widzenia skutków prawnych złożenia skargi do sądu administracyjnego bardzo ważna wydaje się kwestia możliwości wstrzymania wykonania ' aktu (decyzji, postanowienia) lub zawieszenia zaskarżonej czynności - czyli kwestia tzw. suspensywności skargi. Przepis art. 61 § 1 PrPostSAdm stanowi, że wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania aktu lub czynności. Skarga na decyzję (postanowienie) lub inny akt, albo czynność, z zasady jest niesuspensywna, tak jak i w poprzednio obowiązujących przepisach. Jednakże są pewne wyjątki. W razie wniesienia skargi na decyzję lub postanowienie - organ, który je wydał, może wstrzymać z urzędu lub na wniosek skarżącego ich wykonanie w całości lub w części, chyba że zachodzą przesłanki, od których w postępowaniu administracyjnym uzależnione jest nadanie decyzji lub postanowieniu rygoru natychmiastowej wykonalności albo, gdy ustawa szczególna wyłącza wstrzymanie ich wykonania. W razie wniesienia skargi na inne akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa - właściwy organ może, z urzędu lub na wniosek skarżącego, wstrzymać wykonanie aktu lub czynności w całości lub w części.
|