Ubocznym efektem tego zjawiska było ogromne zwiększenie wydatków na lsowanie CAP. Pod koniec lat siedemdziesiątych prawie 80% wydatków budżetowych darnie finansowanych) było przeznaczane na finansowanie tzw. sekcji gwarancji iuszu Rolnego (FEOGA). Dlatego też począwszy od połowy lat osiemdziesiątych Urna księga z 1985) zaczęto rozważać środki służące redukcji nadwyżek strukturalnych ności. Od 1988 roku przyjęto program nowej dyscypliny budżetowej (ograniczający niowo wydatki na interwencje rolne) a w 1992 roku przyjęto projekt reformy rolnej . reforma MacSharry'ego). Ten ostatni umożliwi! zawarcie porozumienia pomiędzy ami Zjednoczonymi a UE w sprawie liberalizacji światowego handlu rolnego npromis z Blair House)38. Tak więc pod wpływem presji głównych światowych eksporterów i wewnętrznej zęby reformy wspólnej polityki rolnej zakończono negocjacje handlowe w ramach [y urugwajskiej i zawarto Porozumienie rolnew. Odzwierciedla ono trudne kom-nisy i jest stosunkowo skomplikowane. Tutaj zostanie przedstawiony jedynie aspekt taryfowy. Inne elementy tego Porozumienia są omówione w dalszej części ,40 Kluczowe znaczenie w Porozumieniu ma sprawa dostępu do rynku. Obejmuje ona: taryfikację" środków pozataryfowych, b) związanie i stopniową redukcję stawek ych, c) tak zwane kwoty minimalnego i bieżącego dostępu do rynku. Taryfikacja polegała na przeliczeniu (i zastąpieniu) większości (art. 4.2) środków itaryfowych na ich ekwiwalenty taryfowe (cła ad valoretn lub specyficzne). W uprosz-liu polegało to na obliczeniu różnicy pomiędzy ceną światową i krajową i określeniu ekwiwalentu celnego41. ysH, a Wjec w początkowej tazie runay urugwajsKiej . lak „staryn-kowane" stawki (na poziomie 4 lub 6-cyfrowej klasyfikacji HS, stosowanej w WTO) zostały zapisane w listach zobowiązań krajów członkowskich i nie mogły być podnoszone. Przyjęto tu zasadę, że w krajach rozwiniętych wszystkie cła na artykuły rolne winny zostać związane. Skonsolidowane w ten sposób cła zostały następnie zredukowane w ciągu 6 lat w krajach rozwiniętych (i 10 lat w państwach rozwijających się). Średnia (nieważona) stopa redukcji stawek celnych w krajach rozwiniętych musiała wynosić 36%, a minimalna obniżka stawki celnej w każdej pozycji nie mogła być mniejsza niż 15%. Dla krajów rozwijających się odpowiednie wskaźniki średniej redukcji wynosiły 24%, a minimalnej 10%. Tak określone zasady taryfikacji i późniejszej redukcji celnej miały duże znaczenie, ponieważ po raz pierwszy w historii GATT-u członkowie tej organizacji (WTO) podjęli kompleksowe zobowiązania dotyczące instrumentów stosowanych w rolnictwie. Cła na artykuły rolne zostały w 100% związane. Z drugiej jednak strony wystąpiły pewne niekorzystne zjawiska, które podważały rzeczywiste znaczenie ekonomiczne wynegocjowanych koncesji celnych. Najwięcej kontrowersji wzbudzała taryfikacja środków pozacelnych. W wielu przypadkach, ze względu na ogólnikowość zasad i duży margines swobody, członkowie GATT dokonywali tzw. brudnej taryfikacji (dirty tańfficatiori), czyli sztucznego zawyżenia obliczonych ekwiwalentów taryfowych. Odbywało się to głównie poprzez manipulowanie danymi statystycznymi, dotyczącymi poziomu cen krajowych i zagranicznych w okresie bazowym oraz informacjami na temat instrumentów pozataryfowych43. Z kolei krótki okres na weryfikację ofert uniemożliwiał rzetelne sprawdzenie dostarczonych informacji. Innym częstym zjawiskiem było przyjmowanie zobowiązań do głębokich redukcji stawek celnych (przekraczających 36%) na artykuły marginalne oraz niewielkich (15%) na główne pozycje w imporcie. Formalnie było to zgodne z kryterium nieważonej redukcji cel. Oznaczało to jednak, że poziom redukcji stawek ważonych importem był często niższy niż 36%. W celu przeciwdziałania wzrostowi protekcji członkowie GATT zostali dodatkowo zobowiązani do zapewnienia tzw. minimalnego dostępu do rynku. Są to kwoty taryfowe (o stawkach stanowiących 1/2 do 1/3 stawek związanych), stanowiące 3-5% krajowej konsumpcji danego dobra, które muszą być otworzone dla członków WTO. Ich znaczenie ekonomiczne zostanie omówione dalej. " Mechanizmy ekonomiczne związane ze stosowaniem opłat importowych i subwencji eksportowych, ntekście UE, są omawiane dalej. 18 Craome (1995), s. 338-340. Końcowy kompromis dotyczył m.in. zawartości tzw. zielonej skrzynki, szczalnego wolumenu subwencji, redukcji stawek celnych państw rozwijających się oraz tzw. klauzuli jowej (peace clause). ' Agreement on Agricullttre. 00 Elementy Porozumienia zostały omówione w: Kawecka-Wyrzykowska, Zapedowski (199B). 31 Metodologia wyliczania ekwiwalentów taryfowych ograniczeń ilościowych i zmiennych opłat wyrów-zych została przedstawione w załączniku do rozdziału VII pracy. * Zasady taryfikacji w GATT opisano w aneksie 5 (i jego załączniku: Attachment to Ihe Annex 5) Porozumienia rolnego. Należy dodać, że w latach 1986-1988 ceny wielu artykułów rolnych były wyjątkowo niskie, co powodowało, że różnica pomiędzy ceną światową a ceną wewnętrzną (interwencyjną) była też wyjątkowo duża. Por.: Goldin, Mensbrugghe (1995), s. 11. 4J Na przykład, dokonując taryfikacji w Polsce dowodzono, że w drugiej połowie lat 80., ze względu na brak wymienialności walutowej i plany importowe, poziom protekcjonizmu był niesłychanie wysoki. Dlatego też ™lska związała swe stawki celne na artykuły rolnicze na bardzo wysokim poziomie. 128 129 Udział handlu Wysokość abjętego obniżka. redukcji cel dy negocjacji cel w ogólnej w krajach Techniki negocjacyjne Skrótowy opis techniki wartości handlu rozwiniętych światowego la art. nierolnicze VI Genewa 44 35 (USA) „Produkt za produkt". technika bilateralna 9 Annecy 3 35 (USA) „kraj z krajem"; uzupełniona o: wpił la u s Mdlldl 1 lt DOS- tulatów i stosowana 51 Torąuay 9 27 (USA) • zasada głównego do- w praktyce jedynie mię- >6 Genewa 1) 15 (USA) stawcy • oryginalne nrawa ne- dzy głównymi dostawcami; rezultaty negocja- S2 Genewa 14 20 (USA) gocjacyjne (!NR) cji bilateralnych rozcią- gane na wszystkich
|