Długookresowym efektem CAP było znaczne zwiększenie produkcji rolnej w krajach ólnoty i pojawienie się ogromnych nadwyżek żywności na początku lat siedem-siątych...

Linki


» Dzieci to nie ksiÄ…ĹĽeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeĹ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
było pilno porwać z teatru tę, która miała zostać hrabiną de Telek, i zabrać ją daleko, bardzo daleko; tak daleko, aby była tylko jego niczyja więcej!...
»
– KĹ‚amie pan, kĹ‚amie pan dla dobra czĹ‚owieka – tym razem w gĹ‚osie Najbardziej Poszukiwanego Terrorysty Ĺšwiata sĹ‚ychać byĹ‚o leniwy, choć...
»
RozdziaĹ‚ wrzeĹ›niowy We wrzeĹ›niu Stara Dama wyznaĹ‚a samej sobie, ĹĽe minione lato byĹ‚o dziwnie szczęśliwe, a niedziele i te sobotnie popoĹ‚udnia...
»
Trudno było pojąć opowieść na wpół szalonego ślepca, lecz kiedy Guthwulf mówił, Simon wyobraził sobie, jak hrabia wędruje tunelami, kuszony przez coś, co...
»
Po wejściu Wooda do zespołu, choć na razie tylko tymczasowym, zaczęło się wyczuwać obecność elementu przyjaźni, o której w przypadku Taylora trudno właściwie było mówić...
»
sposób oznakowania urządzeń, którym udzielono świadectwa homologacji, mającna uwadze, aby oznakowanie było jednoznaczne i czytelne dla nabywcyurządzenia...
»
Prawdziwą winą Druidów było oczywiście to, że podburzali ludność, by nie akceptowała rzymskiego prawa i rzymskiego pokoju...
»
W latach pięćdziesiątych było ono główną orientacją teoretyczną, obecnie stanowi442jedno z wielu podejść, jakimi może dysponować terapeuta (GAP 1987, Mohl i in...
»
— No i nawet nikogo nie trzeba byĹ‚o w tym celu zabijać — potwierdziĹ‚ z po- dziwem Kragar...
»
— Nie wiem, o co mnie oskarĹĽasz — powiedziaĹ‚a i wĹ‚aĹ›ciwie nie do koĹ„ca byĹ‚o to kĹ‚amstwem...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Ubocznym efektem tego zjawiska było ogromne zwiększenie wydatków na lsowanie CAP. Pod koniec lat siedemdziesiątych prawie 80% wydatków budżetowych darnie finansowanych) było przeznaczane na finansowanie tzw. sekcji gwarancji iuszu Rolnego (FEOGA). Dlatego też począwszy od połowy lat osiemdziesiątych Urna księga z 1985) zaczęto rozważać środki służące redukcji nadwyżek strukturalnych ności. Od 1988 roku przyjęto program nowej dyscypliny budżetowej (ograniczający niowo wydatki na interwencje rolne) a w 1992 roku przyjęto projekt reformy rolnej . reforma MacSharry'ego). Ten ostatni umożliwi! zawarcie porozumienia pomiędzy ami Zjednoczonymi a UE w sprawie liberalizacji światowego handlu rolnego npromis z Blair House)38.
Tak więc pod wpływem presji głównych światowych eksporterów i wewnętrznej zęby reformy wspólnej polityki rolnej zakończono negocjacje handlowe w ramach [y urugwajskiej i zawarto Porozumienie rolnew. Odzwierciedla ono trudne kom-nisy i jest stosunkowo skomplikowane. Tutaj zostanie przedstawiony jedynie
aspekt taryfowy. Inne elementy tego Porozumienia są omówione w dalszej części
,40
Kluczowe znaczenie w Porozumieniu ma sprawa dostępu do rynku. Obejmuje ona: taryfikację" środków pozataryfowych, b) związanie i stopniową redukcję stawek ych, c) tak zwane kwoty minimalnego i bieżącego dostępu do rynku. Taryfikacja polegała na przeliczeniu (i zastąpieniu) większości (art. 4.2) środków itaryfowych na ich ekwiwalenty taryfowe (cła ad valoretn lub specyficzne). W uprosz-liu polegało to na obliczeniu różnicy pomiędzy ceną światową i krajową i określeniu ekwiwalentu celnego41.
ysH, a Wjec w początkowej tazie runay urugwajsKiej . lak „staryn-kowane" stawki (na poziomie 4 lub 6-cyfrowej klasyfikacji HS, stosowanej w WTO) zostały zapisane w listach zobowiązań krajów członkowskich i nie mogły być podnoszone. Przyjęto tu zasadę, że w krajach rozwiniętych wszystkie cła na artykuły rolne winny zostać związane.
Skonsolidowane w ten sposób cła zostały następnie zredukowane w ciągu 6 lat w krajach rozwiniętych (i 10 lat w państwach rozwijających się). Średnia (nieważona) stopa redukcji stawek celnych w krajach rozwiniętych musiała wynosić 36%, a minimalna obniżka stawki celnej w każdej pozycji nie mogła być mniejsza niż 15%. Dla krajów rozwijających się odpowiednie wskaźniki średniej redukcji wynosiły 24%, a minimalnej 10%.
Tak określone zasady taryfikacji i późniejszej redukcji celnej miały duże znaczenie, ponieważ po raz pierwszy w historii GATT-u członkowie tej organizacji (WTO) podjęli kompleksowe zobowiązania dotyczące instrumentów stosowanych w rolnictwie. Cła na artykuły rolne zostały w 100% związane.
Z drugiej jednak strony wystąpiły pewne niekorzystne zjawiska, które podważały rzeczywiste znaczenie ekonomiczne wynegocjowanych koncesji celnych.
Najwięcej kontrowersji wzbudzała taryfikacja środków pozacelnych. W wielu przypadkach, ze względu na ogólnikowość zasad i duży margines swobody, członkowie GATT dokonywali tzw. brudnej taryfikacji (dirty tańfficatiori), czyli sztucznego zawyżenia obliczonych ekwiwalentów taryfowych. Odbywało się to głównie poprzez manipulowanie danymi statystycznymi, dotyczącymi poziomu cen krajowych i zagranicznych w okresie bazowym oraz informacjami na temat instrumentów pozataryfowych43. Z kolei krótki okres na weryfikację ofert uniemożliwiał rzetelne sprawdzenie dostarczonych informacji. Innym częstym zjawiskiem było przyjmowanie zobowiązań do głębokich redukcji stawek celnych (przekraczających 36%) na artykuły marginalne oraz niewielkich (15%) na główne pozycje w imporcie. Formalnie było to zgodne z kryterium nieważonej redukcji cel. Oznaczało to jednak, że poziom redukcji stawek ważonych importem był często niższy niż 36%.
W celu przeciwdziałania wzrostowi protekcji członkowie GATT zostali dodatkowo zobowiązani do zapewnienia tzw. minimalnego dostępu do rynku. Są to kwoty taryfowe (o stawkach stanowiących 1/2 do 1/3 stawek związanych), stanowiące 3-5% krajowej konsumpcji danego dobra, które muszą być otworzone dla członków WTO. Ich znaczenie ekonomiczne zostanie omówione dalej.
" Mechanizmy ekonomiczne związane ze stosowaniem opłat importowych i subwencji eksportowych, ntekście UE, są omawiane dalej.
18 Craome (1995), s. 338-340. Końcowy kompromis dotyczył m.in. zawartości tzw. zielonej skrzynki, szczalnego wolumenu subwencji, redukcji stawek celnych państw rozwijających się oraz tzw. klauzuli jowej (peace clause). ' Agreement on Agricullttre.
00 Elementy Porozumienia zostały omówione w: Kawecka-Wyrzykowska, Zapedowski (199B).
31 Metodologia wyliczania ekwiwalentów taryfowych ograniczeń ilościowych i zmiennych opłat wyrów-zych została przedstawione w załączniku do rozdziału VII pracy.
* Zasady taryfikacji w GATT opisano w aneksie 5 (i jego załączniku: Attachment to Ihe Annex 5) Porozumienia rolnego. Należy dodać, że w latach 1986-1988 ceny wielu artykułów rolnych były wyjątkowo niskie, co powodowało, że różnica pomiędzy ceną światową a ceną wewnętrzną (interwencyjną) była też wyjątkowo duża. Por.: Goldin, Mensbrugghe (1995), s. 11.
4J Na przykład, dokonując taryfikacji w Polsce dowodzono, że w drugiej połowie lat 80., ze względu na brak wymienialności walutowej i plany importowe, poziom protekcjonizmu był niesłychanie wysoki. Dlatego też ™lska związała swe stawki celne na artykuły rolnicze na bardzo wysokim poziomie.
128
129
Udział handlu
Wysokość
abjętego obniżka.
redukcji cel
dy negocjacji
cel w ogólnej
w krajach
Techniki negocjacyjne
Skrótowy opis techniki
wartości handlu
rozwiniętych
światowego
la art. nierolnicze
VI Genewa
44
35 (USA)
„Produkt za produkt".
technika bilateralna
9 Annecy
3
35 (USA)
„kraj z krajem"; uzupełniona o:
wpił la u s Mdlldl 1 lt DOS-
tulatów i stosowana
51 Torąuay
9
27 (USA)
• zasada głównego do-
w praktyce jedynie mię-
>6 Genewa
1)
15 (USA)
stawcy • oryginalne nrawa ne-
dzy głównymi dostawcami; rezultaty negocja-
S2 Genewa
14
20 (USA)
gocjacyjne (!NR)
cji bilateralnych rozcią-
gane na wszystkich

Powered by MyScript