.. 83 Przedstawione powyżej cechy wychowania jako wprowadzenia wychowanków w życie wartościowe, zdają się odbiegać w stopniu znacznym od cech wychowania rozumianego w sposób tradycyjny, którego istoty upatruje się w bezpośrednim oddziaływaniu i często urabianiu wychowanków zgodnie z przyjętymi założeniami, a co za tym idzie, wychowania przesadnie interwencyjnego i ingerującego w wewnętrzne życie człowieka. W kontekście takiego wychowania nasuwają się pytania o to: czy koncepcja prezentowana przez S. Rucińskiego, jest możliwa do urzeczywistnienia w praktyce edukacyjnej? Czy nie jest wyimaginowana i nieprzystająca do realiów polskiej rzeczywistości edukacyjnej? Bibliografia , Górniewicz J., Teoria wychowania (Wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Milerski B., Sliwerski B., (red.), Leksykon PWN. Pedagogika, Warszawa 2000. Nowak M, Główne nurty współczesnej filozofii wychowania, Kultura i Edukacja 1993 nr 2. Ruciński S., Wychowanie jako wprowadzenie w życie wartościowe, Warszawa 1988. Schoenebeck H. von, Antypedagogika w dialogu. Wprowadzenie w rozmyślanie antype- dagogiczne, Toruń 1991. Schoenebeck H. von, Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994. Szkudlarek T, Sliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 2000. Sliwerski B., Antypedagogika, Kwartalnik Pedagogiczny 1990 nrl. Sliwerski B., Antypedagogika — rewolucja w naukach o wychowaniu, Społeczeństwo Otwarte 1992 nr 4. Sliwerski B., Przekraczanie granic wychowania. Od „pedagogiki dziecka" do antypedagogiki, Łódź 1992. Sliwerski B., Wyzwania antypedagogiki, Szkoła Zawodowa 1992 nr 7. Sliwerski B., Antypedagogika - „romantyczny" przewrót w teorii wychowania, [w:] Z problematyki metodologicznej teorii wychowania, A. Tchorzewski (red.), Bydgoszcz 1994. Żłobicki W., Antypedagogika - czyli wspieranie zamiast wychowania. W kręgu rozważań o pedagogii pogranicza (cz. I), Wychowanie na co dzień 1995 nr 2. Ewa Kubiak-Szymborska Wychowanie człowieka w perspektywie teorii podmiotowości W rozważaniach o wychowaniu, podejmowanych w różnym kontekście, z uwzględnieniem wielu jego aspektów, nie można pominąć tej perspektywy, która w ostatnich latach zyskała spore uznanie - perspektywy podmiotowej. Postrzeganie wychowania w perspektywie podmiotowości, podobnie jak i w perspektywie emancypacji (o czym pisano wcześniej) nosi znamiona jego alternatywnego ujmowania. Paradygmat edukacji krytyczno-kreatywnej, podmiotowej, zastępujący coraz wyraźniej paradygmat edukacji adaptacyjnej, jest tego najlepszym dowodem. W paradygmacie tym istotny staje się człowiek uczestniczący w różnych formach aktywności, rozwijający twórczo swoją osobowość, kształtujący indywidualność, zmierzający do uzyskiwania własnej tożsamości. Wspomaganie człowieka w jego rozwoju staje się dla edukacji zadaniem pierwszoplanowym. Analizując problem wychowania w perspektywie podmiotowości, nale- żałoby zwrócić uwagę na kilka ważnych jego aspektów: po pierwsze, istotne w rozważaniach wydają się być ujęcia podmiotowości (teorie, koncepcje, refleksje teoretyczne) prezentowaneprzez przedstawicieli różnych nauk, które determinować mogą preferencje w zakresie akceptowanych modeli wychowawczych;po drugie, ważnym jest uświadomienie uczestnikom procesówi działań wychowawczych zarówno szans, jak i zagrożeń płynących z tytułu uzyskiwania podmiotowości, „bycia podmiotem";po trzecie, warto zwrócić uwagę na istniejące dziś możliwościi ograniczenia w zakresie urzeczywistniania idei podmiotowościw wychowaniu, które rzutują niewątpliwie na kształt i treść projektowanych zmian, a w efekcie na rozszerzanie się podmiotowościjednostek, grup i społeczeństwa jako całości.Ujęcia podmiotowości - charakterystyka ogólna Spróbujmy bliżej zakreślić interesujące nas aspekty. Pierwszy z nich dotyczy ujęć podmiotowości, z którymi spotykamy się na gruncie nauk humanistyczno-społecznych, w szczególności filozofii, psychologii i socjologii, Wychowanie człowieka w perspektywie... 85 a których teoria wychowania czy szerzej pedagogika pomijać nie może, opisując paradygmat edukacji podmiotowej. Bogata literatura poświęcona tej problematyce wprowadza nas w „tajniki" istoty podmiotowości tak różnie pojmowanej nie tylko ze względu na dyscyplinę naukową, która to podejmuje, ale także w obrębie tej samej dziedziny wiedzy. Warto tu odwołać się do istniejących w tym zakresie opracowań, w których zawiera się przegląd owych ujęć [zob. E. Kubiak-Szymborska, 2002]. Z przeglądu tego, a może bardziej pogłębionej analizy różnych teorii i koncepcji podmiotowości wynika, że przyjmuje ona różnorodne wymiary. Do głównych należą:
|