KR = KK + (δ+d) NR = NK + (δ+d) KR = KK + (δ+d) NR = NK + (δ+d) Sumê algebraiczn¹ deklinacji i dewiacji nazwano ca³kowit¹ poprawk¹ kompasu magnetycznego (cp), której znak zale¿y od wyniku dodawania cp = (±δ) + (±d) czyli KR = KK + (±cp) NR = NK + (±cp) KK = KR – (±cp) NK = NR – (±cp) Podane zale¿noci mo¿na sprowadziæ do schematów zwanych schodkami nawigatora” Obliczanie kursu i namiaru kompasowego KR = ....... ° NR = ....... ° - d = ....... ° - d = ....... ° KM = ....... ° NM = ....... ° - δ = ....... ° - δ = ....... ° KK = ....... ° NK = ....... ° Obliczanie kursu i namiaru rzeczywistego KK = ....... ° NK = ....... ° + δ = ....... ° + δ = ....... ° KM = ....... ° NM = ....... ° + d = ....... ° + d = ....... ° KR = ....... ° NR = ....... ° Jak widaæ zasady obliczania namiarów s¹ podobne do zasad okrelania kursów. Nale¿y jednak pamiêtaæ, ¿e wartoæ dewiacji magnetycznej zale¿y od aktualnego kursu jachtu, wiêc i ca³kowita poprawka odnosi siê do kursu, a nie do namiaru. Wykrelanie na mapie lini kursu Wykrelanie na mapie linii namiaru K¹t drogi po wodzie, poprawka na wiatr Kurs rzeczywisty nie jest równoznaczny z kierunkiem poruszania siê jachtu, gdy¿ jacht dryfuje. Dryfem jachtu, zwanym te¿ poprawk¹ na wiatr (pw), jest jego zboczenie z kursu rzeczywistego pod wp³ywem wiatru. Jacht p³yn¹cy lewym halsem dryfuje w prawo, a wiêc jego dryf jest dodatni (+). Jacht p³yn¹cy prawym halsem ma dryf ujemny (-). Przy wiatrach z ty³u dryf jest równy zeru. Uwzglêdniaj¹c k¹t dryfu otrzymuje siê kierunek jachtu po wodzie. K¹t drogi po wodzie (KDw) jest to k¹t zawarty miêdzy pó³noc¹ geograficzn¹ a kierunkiem ruchu jachtu wzglêdem wody. Po uwzglêdnieniu dryfu schodki nawigatora przyjmuj¹ postaæ: Obliczanie kursu kompasowego. KDw = ....... ° - pw = ....... ° KR = ....... ° - d = ....... ° KM = ....... ° - δ = ....... ° KK = ....... ° Obliczanie k¹ta drogi nad dnem. KK = ....... ° + δ = ....... ° KM = ....... ° + d = ....... ° KR = ....... ° + pw = ....... ° KDw = ....... ° Uwaga: poprawka na wiatr nie ma wp³ywu na wartoæ namiaru, nie nale¿y jej wiêc uwzglêdniaæ podczas obliczania namiarów. Opis kreski kursowej na mapie Na mapie rysujemy kreskê K¹ta Drogi po Wodzie, natomiast nad kresk¹, równolegle do niej opisujemy Kurs Kompasowy (KK=_ _ _), Ca³kowit¹ Poprawkê Kompasu (cp=±_) i Poprawkê na Wiatr (pw= ±_). Pomiar prêdkoci. Log. Wspó³czynnik korekcyjny logu. Do okrelania prêdkoci na jachcie s³u¿y log Wyró¿niamy nastêpuj¹ce rodzaje logów: - hydromechaniczne - hydrodynamiczne (cinieniowe) - indukcyjne (elektromagnetyczne) - hydroakustyczne (dopplerowskie) - inercyjne Log hydromechaniczny Logi hydromechaniczne starego typu, zwane równie¿ logami rubowymi lub wiatraczkowymi, sk³adaj¹ siê ze ruby holowanej na d³ugiej loglinie i mechanizmu - licznika, który wskazuje przebyt¹ drogê jachtu. Zasada pracy logu polega na obracaniu ruby przez strumieñ wody wywo³any ruchem jachtu. W nowszych typach ruba, znajduj¹ca siê w wysuwanym przez dno jachtu trzonie, zwiera i rozwiera specjalny uk³ad steruj¹cy styków elektrycznych. W takt pracy styków steruj¹cych uruchamiany jest licznik przebytej drogi. Prêdkoæ mo¿na uzyskaæ porednio, zliczaj¹c liczbê przesuniêæ wskazówki dziesiêtnej licznika drogi w okrelonym czasie. Log hydrodynamiczny (cinieniowy) Zasada pracy logów cinieniowych oparta jest na prawie Pitota, zgodnie z którym cinienie wywierane przez przemieszczaj¹cy siê strumieñ wody na odpowiedni¹ powierzchniê jest proporcjonalne do kwadratu prêdkoci tego strumienia. Poniewa¿ prêdkoæ przemieszczania siê strumienia wody zale¿y od prêdkoci jachtu, wiêc log wskazuje jednoczenie jego prêdkoæ. Logi cinieniowe wskazuj¹ tylko prêdkoæ, natomiast drogê jachtu uzyskuje siê porednio, dziêki zastosowaniu w logu dodatkowego urz¹dzenia mno¿¹cego prêdkoæ przez czas. Log indukcyjny (elektromagnetyczny) Zasadnicz¹ rolê w pracy logu indukcyjnego odgrywa czujnik sk³adaj¹cy siê z cewki i dwóch elektrod umieszczonych pod dnem jachtu. Cewka zasilana napiêciem przemiennym wytwarza w wodzie, wokó³ czujnika, strumieñ pola magnetycznego prostopad³y do kursu jachtu i do p³aszczyzny elektrod znajduj¹cych siê po obydwu stronach czujnika. Pod wp³ywem wolnych jonów wody, op³ywaj¹cych cianki boczne czujnika, linie pola magnetycznego uginaj¹
|