- wspomniany Monet oraz Pierre-Auguste Renoir, Edgar Degas, Paul Cezanne, czy Edouard Manet- starali si utrwala rzeczywisto[ w nieustannie zmieniajcych si ksztaBtach oraz chwyta wra|eniaClaude Debussyspowodowane zmianami [wiatBa sBonecznego i drgania powietrza

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeÅ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
N -pó³noc rzeczywistaRZN -pó³noc kompasowaKδ-dewiacjaLK-linia kursuLN-linia namiaruKK-kurs kompasowyKM-kurs...
»
INDEED rzeczywiście, naprawdę WHAT DOES THE WORD "INDEED" MEAN, AND WHAT DO WE USE IT FOR ?/ The word "indeed" means "really", and we use it for emphasis...
»
dawa³ mi ró¿ne pytania,na które mu do rzeczy odpowiada³em,wyj ¹wszy cudzoziemsk¹ wy-mowê,niektóre b³êdy i wyra¿enia ch³opskie,których siê w domu gospodarza mego...
»
niejedno serce biło trwogą i że nie tylko w mieście, nie tylko w tym kącie kraju, ale i w całej Rzeczypospolitej patrzono na ten samotny okop, otoczony powodzią...
»
y chorób, bez tego iżby ów nicpotem ze śrzodka od nich cirpiał; owo panie nazbyt gorące w tey rzeczy staią się hnet siwe, iako powiedaią lekarze...
»
Przykład: model wdrażania politykiInteresującym przykładem modelowania złożonych aspektów świata rzeczywistego, których nie da się bezpośrednio...
»
jedz¹ w domu, ale pory posi³ków uleg³y zatomizowaniu; poszczególni cz³onkowie rodziny wybieraj¹ do jedzenia inne rzeczy i spo- i ¿ywaj¹ je o innych porach...
»
cielu, wielu rzeczy wybaczać bliźnim, skoro chcemy być godni odpuszczenia grzechów? Markiz był przez kilka sekund zażenowany, obawiając się jakiejś...
»
- JeÅ›li to sÄ… Drogi, Rand - wolno powiedziaÅ‚ Loial - to czy każdy bÅ‚Ä™dnie postawiony krok również tutaj mo­Å¼e nas zabić? Czy sÄ… tu rzeczy, jak dotÄ…d...
»
Ale na szczęście mamy środki - trzymane zresztą jak wiele rzeczy w zupełnej tajemnicy - pozwalające wiedzieć, praktycznie rzecz biorąc, wszystko o każdym z...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Obiekty na ich obrazach zdawaBy si by w cigBym ruchu, ich kontury roztapiaBy si w [wietlistej, kolorowej mgle. W naturze nie ma bieli ani czerni, mówili, odrzucajc farby ziemi i wyró|niali barwy jasne. Takim spojrzeniem na [wiat impresjoni[ci zainspirowali poetów, którzy romantyczndosBowno[ i patos zamienili na mgliste sugestie i senne nastroje. Byli to m.in. Stephane Mallarme, Pierre Louys, Arthur Rimbaud posBugujcy si jzykiem wytwornym, wyrafinowanym, ale i subtelnym, tajemniczym, jakby odrealnionym. U podstaw ich sztuki tkwiBa filozofia idealistyczna, traktowanie [wiata i zjawisk zmysBowych jako symbolu, za którym ukrywaBa si istotna prawda. Zadaniem poezji stawaBo si wic wyra|anie tre[ci niedostpnych rozumowi. Grup twórców tego rodzaju utworów okre[lono mianem symbolistów (od manifestu Jeana Moreasa z 1886 roku). Symbolizm odrzucaB naturalizm, odwoBywaB
Claude Debussy 10
si do intuicji, do symbolu jako [rodka artystycznego, do tematyki nieskoDczono[ci, nie[wiadomej gBbi psychiki. Obok nadrzdnego nastroju szczególnemu uwydatnieniu ulegaBa tu strona brzmieniowa, swoista muzyczno[ mowy. W[ród poetów wyjtkowo dbajcych o t sfer wierszy znalazB si Paul Verlaine, który w swym poemacie L'Art poetiue (Sztuka poetycka) uznaB wBa[nie muzyk za najdoskonalszy przejaw impresji i symboliki w sztuce.
Nade wszystko muzyki! Dla niej Przeno[ wiersz nieparzysty nad inne, Roztopiony w powietrzu pfynniej. Bez ci|arów, co wstrzymuj zdanie.
Wi| wyrazy niedbale dobrane:
Nic dro|szego od przemglonej piosenki,
Gdzie w upojeniu Bcz dzwiki
Z Wyrazistym Niezdecydowane.
11
impresjonizm
To pikne oczy za woalu zasBon, To dzieD od |aru popoBudnia dr|cy, To przez niebo jesieni stygncej Gwiazdy w gBbi bBkitnej ton.
Bo nade wszystko chcemy Odcienia,
Odcienia, nie kolorów tczy!
Och, tylko OdcieD zarczy
Sen ze snem, z fletni rogu brzmienia!
(przeB. MieczysBaw Jastrun)

Powered by MyScript