Wiele osób jest przekonanych, że gdy raz zostanie okreÅ›lony kierunek polityki (np. gdy Kongres Stanów Zjednoczonych zatwierdzi projekt ustawy), osiÄ…gniÄ™cie oczekiwanych przez polityków celów nastÄ…pi w sposób naturalny i wrÄ™cz automatycznie. Ale tak dzieje siÄ™ bardzo rzadko. Problemy techniczne zwiÄ…zane z wdrażaniem polityki sÄ… tak zÅ‚ożone, że wdrożenie to niemal nigdy nie przebiega w sposób, w jaki zostaÅ‚o zaplanowane. Poza tym polityczni biurokraci, zainteresowane grupy oraz osoby i organizacje, których to dotyczy, czÄ™sto starajÄ… siÄ™ wymóc zmiany w ustawach już w trakcie ich wdrażania. Smith w swoim modelu abstrahuje od okreÅ›lonych aspektów procesu wdrażania, a skupia siÄ™ na czterech jego podstawowych skÅ‚adowych: 1. Polityce wyidealizowanej, tj wyidealizowanych schematach oddziaÅ‚ywania, które politycy chcieliby zastosować. 2. Grupie celowej definiowanej jako grupa osób zobowiÄ…zanych do przyjÄ™cia Olaf Helmer (1966), Social Technology, New York: Basic Books, s. 127-128. Thomas B. Smith (1973), The Policy Implementation Process, „Policy Sciences", 4, s. 197-209. 60 nowych schematów oddziaÅ‚ywania wprowadzonych przez politykÄ™. SÄ… to osoby, których polityka dotyczy najbardziej bezpoÅ›rednio i które muszÄ… siÄ™ zmienić, aby sprostać jej wymaganiom. 3. Organizacji, której zadaniem jest wdrożenie polityki. Najczęściej sÄ… to odpowiednie agendy rzÄ…du. 4. Czynników Å›rodowiskowych, na które wpÅ‚ywa proces wdrażania polityki. Mowa tu, miÄ™dzy innymi, o opinii publicznej oraz o różnych, specyficznych grupach interesów. Te cztery komponenty i zakÅ‚adane miÄ™dzy nimi relacje zostaÅ‚y przedstawione na rycinie 2.3. Efektem procesu uprawiania polityki jest wypracowanie okreÅ›lonych kursów polityki paÅ„stwowej. Polityka paÅ„stwowa jest z kolei źródÅ‚em stanu napiÄ™cia spoÅ‚ecznego: wdrożenie polityki bowiem powoduje napiÄ™cia i konflikty tak wÅ›ród osób odpowiedzialnych za proces wdrożenia, jak i wÅ›ród tych, których wdrożenie to dotyczy. NapiÄ™cia prowadzÄ… do zawarcia ugody, czyli transakcji. Terminem tym Smith okreÅ›la reakcjÄ™ na istniejÄ…ce napiÄ™cia i konflikty. Zainicjowany przez transakcje i instytucje mechanizm sprzężenia zwrotnego oddziaÅ‚uje z kolei zarówno na wszystkie cztery komponenty procesu wdrożeniowego, jak i na przyszÅ‚e uprawianie polityki. Modele zatem to narzÄ™dzia wyjaÅ›niania i przewidywania. Dobrze opracowane wiernie przybliżajÄ… rzeczywistość. Modele jednak nie sÄ… tożsame z rzeczywistoÅ›ciÄ…. SÄ… one czÄ™sto zmieniane, aby rzeczywistość zostaÅ‚a dokÅ‚adniej odzwierciedlona i aby można byÅ‚o uwzglÄ™dnić nowÄ… wiedzÄ™. IstotnÄ… cechÄ… modeli naukowych jest to, że mogÄ… być one testowane w sposób empiryczny, tj. że można udowodnić ich faÅ‚szywość i nastÄ™pnie je zmienić lub odrzucić. proces tworzenia polityki ¦^·polityka. Ryc. 2.3. Model procesu wdrażania polityki sprzężenie *^_ zwrotne organizacje wdrażajÄ…ce ~* grupa docelowa , ' u Å‚Å‚ } polityka wyidealizowana 1 1 1 1 1 1 ' H 1 · i Å‚ czynniki Å›rodowiskowe transakcje instytucje Teoria, modele i badania empiryczne Nauki spoÅ‚eczne jako dyscypliny naukowe opierajÄ… siÄ™ na dwóch podstawowych elementach: teoriach i badaniach empirycznych. Badacze w naukach spoÅ‚ecznych dziaÅ‚ajÄ… w dwóch „światach": w Å›wiecie obserwacji i doÅ›wiadczenia oraz w Å›wiecie 61 idei, teorii oraz modeli. Tworzenie racjonalnych poÅ‚Ä…czeÅ„ miÄ™dzy tymi dwoma Å›wiatami pozwala realizować cel nauk spoÅ‚ecznych, czyli wyjaÅ›niać zjawiska i dokonywać dokÅ‚adnych predykcji. W jaki sposób jednak tworzy siÄ™ to poÅ‚Ä…czenie? Czy powinniÅ›my najpierw konstruować teorie i modele, a nastÄ™pnie przenosić siÄ™ do Å›wiata badaÅ„ empirycznych, czy też badania empiryczne powinny poprzedzać teoriÄ™?* Teoria przed badaniami Zgodnie z jednÄ… z głównych szkół myÅ›lenia najpierw powinna być formuÅ‚owana teoria, a potem dopiero powinny nastÄ™pować badania empiryczne. Ten sposób postÄ™powania nazywa siÄ™ strategiÄ… teorii przed badaniami. StrategiÄ™ tÄ™, w sposób najbardziej systematyczny, opracowaÅ‚ Karl Popper (1902-1994). TwierdziÅ‚ on, że wiedza naukowa czyni najwiÄ™ksze postÄ™py, gdy naukowcy tworzÄ… idee (przypuszczenia), a nastÄ™pnie korzystajÄ…c z badaÅ„ empirycznych, starajÄ… sieje odrzucić (odrzucenia)29. Popper wykluczaÅ‚ ewentualność, że badania empiryczne mogÄ… w sposób systematyczny wpÅ‚ywać na teorie. Jego zdaniem badania rzadko sÄ… źródÅ‚em nowych teorii, a także nie sÄ… źródÅ‚em logicznych metod tworzenia teorii. Teorie „można tworzyć jedynie intuicyjnie, odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do czegoÅ› w rodzaju intelektualnej miÅ‚oÅ›ci do przedmiotu doÅ›wiadczenia"30. Strategia teorii przed badaniami skÅ‚ada siÄ™ z nastÄ™pujÄ…cych, bardzo uproszczonych, piÄ™ciu kroków31: 1. Skonstruuj explicite teoriÄ™ lub model. 2. Z teorii lub modelu wybierz twierdzenie, które poddasz empirycznej weryfikacji. 3. Opracuj plan badawczy pozwalajÄ…cy zweryfikować twierdzenie. 4. Jeżeli na podstawie danych empirycznych twierdzenie wyprowadzone z teorii zostanie odrzucone, to wprowadź zmiany do teorii lub planu badawczego (np. badanie, plan, pomiar — por. ryc. 1.1) i powróć do etapu 2. 5. Jeżeli twierdzenie nie zostanie odrzucone, to wybierz inne twierdzenie w celu weryfikacji lub staraj siÄ™ poprawić teoriÄ™. Badania przed teoriq
|