Istotnie słowa te kryją w sobie treść, którą każdy nieomal człowiek przeżyć musi, gdyż każdy, na całym świecie, gdzie tylko jest zorganizowane życie społeczne, musi być w szkole w swoim dzieciństwie, a nawet często i w wieku młodzieńczym, każdy musi mieć nauczyciela — podporządkować się jego wymaganiom, jego myślom, pod jego kierunkiem zdobywać pierwsze elementy wiedzy. W określonych godzinach, codziennie, jak świat długi i szeroki, idą dzieci do szkoły — idą tłumy dzieci; w określonych godzinach, codziennie, jak świat długi 15 i szeroki, idą nauczyciele do szkoły — idą tłumy nauczycieli! Idą do szkoły! Ważna i doniosła musi być praca szkoły i nauczycieli, skoro wszystkie kraje wprowadziły lub wprowadzają u siebie prawo obowiązku czy przymusu szkolnego. Nie pozwalają w tym względzie na dowolność swoim obywatelom i zmuszają do posyłania dzieci do szkoły, jeśli opiekunowie, nie rozumiejąc dobra tej pracy dla dziecka i społeczeństwa, starają się od tego obowiązku uchylić. Praca szkoły i nauczyciela stanowi istotnie wielkie dobro, wielką wartość kultur alno-spo-łeczną, gdyż - wprowadza każdego człowieka w świat wiedzy, co prawda nikły na razie i bardzo ograniczony. Uczy go jednocześnie technik różnych, uczy sztuki czytania, pisania, liczenia i dzięki temu z tego maleńkiego świata wiedzy, w który go wprowadza szkoła początkowa, może kroczyć dalej, sięgać głębiej, zdobywać wie- dzę czystą i stosowaną w różnych zawodach. Mnóstwo jest dzieci na świecie, więc i mnóstwo, choć mniej znacznie, nauczycieli. Wszyscy ci nauczyciele od wielu, wielu lat wprowadzali w świat wiedzy, form współżycia i kultury pokolenie za pokoleniem w różnych epokach w rozmaity sposób i w różnym zakresie. W istocie swej była to zawsze sprawa dużej wagi, zyskująca coraz większe zrozumienie, coraz większą nieustępliwość w konieczności brania w niej udziału każdego człowieka. Pomyśl, Kolego, jaka to ważna sprawa! Każdy człowiek musi przejść przez szkołę, więc jeśli praca w niej jest dobrze spełniana — jaki wpływ może wywrzeć na losy życia krajów i ludzkości. Przecież w ciągu tych 16 obowiązujących w szkole podstawowej siedmiu lat, prócz wiedzy samej szkoła, a więc nauczyciel, coś tym dzieciom przekazuje swego, w jakiś sposób działa na nie, coś w nich budzi, rozwija, czasem hamuje, stara się kształtować warunki rozwoju, okoliczności pracy i przeżyć. Im jest lepszym człowiekiem, lepiej do pracy przygotowanym, im ma większą da innych życzliwość, głębszą o nich troskę i poczucie odpowiedzialności za swoją pracę, tym głębszy zostawi śle d w duszach dzieci. Może więc można by powiedzieć, że im lepszy będzie nauczyciel, tym lepszy będzie świat i życie każdego człowieka? — Może...? Jest to jakby zaczarowany jakiś świat, z którego nikt się nie może wymknąć, każdy przejść przezeń musi — każdy człowiek! Na całokształt tej pracy składa się praca wszystkich nauczycieli — to znaczy, że praca przez nich wykonywana daje całość o tak doniosłym znaczeniu kulturalno-spolecznym. I udział każdego nauczyciela na najdrobniejszym choćby odcinku jest ważny, bo spełnia cząstkę wielkiego zadania całości. Pomyśl, jesteś już w tym świecie pracy, więc praca Twoja jest ważna, bo spełnia cząstkę tego doniosłego całokształtu. Czy rozumiesz znaczenie tego, jaką będzie Twoja praca? LIST DRUGI Kolego, chcę dzisiaj pomówić z Tobą o tym, co może już sam zaobserwowałeś w życiu i uświadomiłeś sobie, bez żadnego zresztą zapewne zdziwienia. Prawda to bowiem stara, dawno stwierdzona, wiecznie jednak żywa. Prawda, że wyniki każdej pracy w dużej mierze zależą od tego, kto ją wykonał i kim on jest jako człowiek, jaki jest jego stosunek do innego człowieka, czy interesuje go dola i los innych ludzi, czy chce im dopomóc, czy wpatrzony jest tylko w swój własny los i jego bieg? Słowem, jaki to jest człowiek, jaka jest jego wartość wewnętrzna, jaką ma postawę w stosunku do ludzi, życia i pracy. Prawda to bowiem wiecznie żywa, że poza przygotowaniem zawodowym człowieka, poza Jego wykształceniem najistotniejszą, najbardziej podstawową i decydującą wartością w jego pracy jest jego Człowieczeństwo. Najbogatsza to i najcenniejsza wartość stwierdzana zawsze i wszędzie przez wszystkich czujących i myślących ludzi, opiewana w poezjach, legendach i baśniach, wyrażana w obrazach, rzeźbach i pieśniach — tak widocznie głęboko żyje w duszach ludzkich i taka jest ich 18 tęsknota, żeby ją można było widzieć wszędzie, zęby wypełniała świat, żeby ją każdy rozumiał, odczuł i stosował w życiu. Posłuchaj, opowiem Ci, jak ją wyraził nieznany nikomu z
|