Wiadomo,l że tylko harmonijny, prawidłowy rozwój może zapewnić suk- cesy szkolne w nauczaniu frontalnym. Dziecko o rozwoju opóźnionym, obniżonym lub nieharmonijnym, aby mogło sobie radzić z wymaganiami stawianymi przez nauczycieli, musi być objęte specjalną opieką i wspar- ciem. Jes1i problemy szkolne zostaną zauważone wcześnie i zaległości nie będą duże, możliwa jest skuteczna pomoc dziecku. Zaniedbania lub zbyt późne wykrycie zaburzeń rozwojowych mogą stać się przyczyną niechęci do uczenia się, narastających braków w wiadomościach, a także zaburzeń w rozwoju osobowości (postawy wycofywania się, zachowania aspołeczne i inne). ROLA INDYWIDUALNYCH ZAJĘĆ KOREKCYJNO-WYRÓWNAWCZYCH Powszechnie stosowaną formą wsparcia dzieci z nadmiernymi trudnościami w uczeniu się są zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, nazywane czasem błędnie reedukacją. Por. Spionek H.: Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. WSiP, Warszawa 1989 194 Zajęcia te rozpoczynają się wnikliwą diagnozą poziomu rozwoju intelektualnego i społeczno-emocjonalnego dziecka, a także poznaniem zakresu jego umiejętności szkolnych. Następnie, wykorzystując wyniki diagnozy, terapeuta konstruuje pro- gram zajęć korekcyjno-wyrównawczych dla konkretnego dziecka. Istnieje konieczność tworzenia programu indywidualnego. Jak pokazuje bowiem praktyka, korzystanie z „uniwersalnych" programów korekcyjnych zmniej- sza efektywność pracy rewalidacyjnej. Cykl zajęć realizujących indywidualnie przygotowany program roz- poczyna się ćwiczeniami ukierunkowanymi na korektę rozwoju ucznia, czyli taką jego stymulację, która pozwoli dziecku osiągnąć dojrzałość szkolną oraz umożliwi efektywne uczestnictwo w lekcjach. Dąży się też do wytworzenia silnej motywacji do uczenia się i przełamania stereotypu „ ja nie potrafię" w sytuacjach zadaniowych w szkole. Dopiero gdy dziecko posiada gotowość do uczenia się i chce zdobywać wiedzę, można rozpocząć wyrównywanie braków szkolnych, najczęściej z zakresu języka polskiego i matematyki. Praca z dzieckiem musi być dostosowywana do jego aktualnych potrzeb i możliwości. Niezbędna jest więc nieustanna weryfikacja postawionej na początku pracy korekcyjnej diagnozy. Zadania, które stawiane są dziecku, powinny znajdować się w sferze jego najbliższego rozwojul. Tylko takie bowiem zadania są rzeczywiście stymulujące. Aby możliwa była wnikliwa obserwacja dziecka i praca w sferze najbliższego rozwoju, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze muszą być prowadzone indywidualnie. Tylko w diadzie terapeuta-dziecko możliwe jest uwzględnienie aktualnych potrzeb podopiecznego, jego sposobu myslenia, zasobu doświadczeń oraz charakterystycznego dla niego tempa pracy. Każde dziecko ma właściwy dla siebie profil rozwoju, ma swoje mocne i słabe strony. Pracując z jednym dzieckiem można rozwijać jego zdolności i stymulować funkcje gorzej rozwinięte. Podczas zajęć indywidualnych można uwzględnić swoistą dla dziecka szybkość pracy. Ten warunek jest niemożliwy do spełnienia w syste- mie nauczania frontalnego na lekcji, podczas której jedni uczniowie po rozwiązaniu własnych zadań nudzą się lub przeszkadzają, inni zaś mają Zadania znajdujące się w sferze najbliższego rozwoju to takie, które dziecko potrafi roz- wiązać z niewielką pomocą dorosłego. Wkrótce będzie mogło je rozwiązywać całkowicie samodzielnie 195 poczucie nieustannego pośpiechu. W zajęciach korekcyjno-wyrównaw- czych nie można dopuścić do takiego stanu rzeczy. Dziecko nie może marnować czasu ani czuć się zagrożone, poganiane. Terapeuta powinien szanować tok rozumowania dziecka, zachęcać do podejmowania zadań i poszukiwania własnych rozwiązań. Te samodzielne próby i odkrycia, a także inne, nawet drobne sukcesy pozwalają dziecku mysleć o sobie ,~ja sam mogę do czegoś dojść", a także wyrabiają postawę otwartości na pomysły i poglądy innych, czyli przyczyniają się do kształtowania postawy twórczej. METODY I ŚRODKI ZWIĘKSZAJĄCE SKUTECZNOŚĆ ODDZIAŁYWAŃ TERAPEUTYCZNYCH Terapeuta pracując z dzieckiem dąży do tego, by możliwie szybko
|