Szczególnie serdeczne podziękowania należš się prof...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
Inne szczegóły dotyczące wyżej wymienionego siódmego salonu; w wyżej wymienionym siódmym salonie pałacu Ligi Narodów będzie urzędował Sek­retarz...
»
Agile Wzorce wdrazania praktykROZDZIAŁ 5 „ WDRAŻANIE PRAKTYK ZWINNYCH91W dalszej części tej książki szczegółowo omówimy każdą ze...
»
Z bardziej współczesnych piosenkarzy szczególnie podziwiam Franka Sinatrę, Toma Jonesa, Barbarę Streisand, Lisę Minelli, no i oczywiœcie Juliette Greco i Gilberta...
»
W składzie Rady Ministrów pozycję szczególnš zajmował premier, choć poczštkowo nie wynikało to wprost z unormowań konstytucyjnych, które powierzały mu tylko...
»
Od tamtego dnia przy każdej okazji, gdy Rincewind czuł się szczególnie przegrany albo zagrożony, Zaklęcie objawiało niepokojącą aktywność i próbowało...
»
Poprzedniego, tak niezmiernie rozrywkowego, wie­czoru miała tylko jedno pragnienie: zadzwonić do swojego informatora i poznać szczegóły cudownycli...
»
błędnym rycerstwem, a te lwy w szczególności żadnym ruchem łapy ani pomrukiem niewystąpiły przeciwko niemu; w dodatku stanowią podarunek dla Jego...
»
wdając się w szczegóły zastosowania wspomnianej „zabawki", powiem tylko tyle, że jej działanie opierało się na przetwarzaniu przez procesor obrazu z...
»
Prawo do informacji o przysługujšcych uprawnieniach i cišżšcych obowišzkach jest w procesie karnym szczególnie ważne z uwagi na to, że skutecznoœć każdej walki, w tym i...
»
Teorię Conwaya wspierał również całkowity brak przezroczystych elementów kon- strukcyjnych, a w szczególności iluminatorów, chociaż one akurat...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

dr. hab. Stanisławowi Mice za szczegółowš i wnikliwš recenzję ksišżki, która pozwoliła mi usunšć szereg braków, nieœcisłoœci i wydatnie poprawić pierwotny tekst.
Psychologia społeczna w Polsce ma wybitnego prekursora w osobie prof. Władysława Witwickiego, twórcy oryginalnej i do dziœ jeszcze inspirujšcej typologii i analizy stosunków międzyludzkich. Jakkolwiek rozwój tej dyscypliny u nas nie był w ubiegłych latach zbyt intensywny natrafiajšc na różne przeszkody i nie dorównuje on od strony iloœciowej i jakoœciowej standardom œwiatowych oœrodków badawczych, tym niemniej ostatnio można odnotować ożywienie badań i dyskusji, coraz szerszy udział psychologów społecznych w eksploracjach pedagogicznych, socjologicznych itp.
Pragnieniem autora jest, by ksišżka Stosunki międzyludzkie przyczyniła się choć w małym stopniu do rozwoju psychologii społecznej w naszym kraju i by zachęciła szczególnie młodš kadrę naukowš do kontynuowania badań nad8mechanizmami funkcjonowania stosunków międzyludzkich i sposobami ich doskonalenia.
C Z Ę Œ Ć I
Rozdział I
ISTOTNE WŁAŒCIWOŒCI STOSUNKÓW MIĘDZYLUDZKICH
PRÓBA DEFINICJI
Problem definicji stosunku międzyludzkiego nie jest najistotniejszym zagadnieniem teoretycznym: niektórzy autorzy (szczególnie ci, którzy w większym stopniu stykajš się z pojęciami i ich permutacjami niż z empirycznymi badaniami i twierdzeniami o faktach) przywišzujš dużš wagę do pojęciowych propozycji i delimitacji. Arbitralnie okreœlajšc treœci pojęć, konstruujšc siatki ich powišzań mniemajš, że rozwijajš naukę. Sšdzimy, Ÿe w o wiele większym stopniu pożyteczne dla rozwoju nauki jest poszukiwanie zależnoœci między faktami, refleksja nad wzajemnymi relacjami twierdzeń o faktach, ich systematyzacja i wyjaœnianie za pomocš ogólniejszych twierdzeń.
Jakkolwiek nie przywišzujemy zbyt dużo wagi do definicji stosunku, zaproponujemy pewnš próbę definicji w celu wskazania zakresu zjawisk, które będziemy analizowali.
Stosunkami międzyludzkimi zajmujš się przedstawiciele różnych dyscyplin, np. psycholodzy, socjolodzy, psychiatrzy, pedagodzy. Stosunki międzyludzkie ujmujš oni i okreœlajš z pozycji ugraŤianej przez siebie nauki. W zwišzku z tym, że praca obecna podejmuje problematykę stosunków międzyludzkich z punktu widzenia psychologii społecznej, a dyscyplina ta funkcjonuje na pograniczu psychologii i socjologii, przypatrzmy się najpierw psychologicznym i socjologicznym okreœleniom stosunków międzyludzkich.
Psycholodzy w swoich definicjach odwołujš się do kategorii psychologicznych, np. do ocen, uczuć, postaw, zachowań. I tak Heider p zez stosunki międzyludzkie _ __
rozumie relacje "występujšce przeważnie międŸy dwiema osobami, łšczšce się Ÿ ich wzajemnymi ocenami, uczuciami, reakcjami"t, Thibaut-Kelley dowodzš zaœ, iż .,hlażna stwierdzić, że dwie osoby łšczy stosunek, gdy w następujšcych po sobie ssnuacjach można zaobserwować, że oddziałujš na siebie"2.
Socjolodzy okreœlajšc stosunki międzyludzkie operujš kategoriami norm, ról, zadań, płaszczyzny stosunku. Np. J.rSzczepański piœ~ze: "stosunek jest to system
' F. Heider, The psychology of interpersonal relations, New York 1959, s. 2.
J. W. Thibaut - Kelley H. H., The social psychology of groups, New York 1959, s. 14.
9
unormowanych wzajemnych _oddziaływš.~a między..partnęrš,mi na .gruncię__ okreœlQ~ę~___. platformy"3. Przez platformę J. Szczepański rozumie podobne zadania, wspólne `wartoœci, postawy.
Ponieważ stosunki międzyludzkie rozpatrujemy na gruncie psychologii społecznej, nasze okreœlenie terminu będzie uwzględni ło aspekty zarówno psychologiczne, _iak i społeczne. Przez!stosunki międzyludzki~będziem~rozumieli trwałe oddziaływanie na siebie ludzi; okreœlane przez ich osobowoœć, oceny i uczucia_wza_jem_ne oraz przez normy i role społeczne pełnione przez nich. Terminem stycznoœć można nazywać oddŸiaływanie krótkotrwałe (np. rozmowę lokatorów w kamienicy), pojęciem kontaktu można okreœlić oddziaływania częstsze i trwalsze (np. relacje między pracownikami instytucji nie pracujšcymi w tym samym wydziale).
Stosunki międzyludzkie w przeważajšcej masie wypadków przebiegajš i funkcjonujš w różnych grupach i społecznoœciach. Stosunki te sš okreœlane przez normy i obyczaje tych grup i społecznoœci oraz przez ich kulturę. Wypływa stšd wniosek, że większoœć stosunków międzyludzkich można utożsamiać ze stosunkami społecznymi. W pracy terminy te traktujemy zamiennie.
CZYNNIK SPOŁECZNY I PSYCHOLOGICZNY W STOSUNKACH MIĘDZYLUDZKICH
W stosunkach międzyludzkich występujš dwa zasadnicze parametry; parametr społeczny i psychologiczny. Parametr społeczny zwišzany jest z normami, wzorami, rolami, treœciš stosunku, jego płaszczyznš. Na parametr psychologiczny składajš się: percepcja, postawy emocjonalne, oczekiwania, potrzeby i inne właœciwoœci psychiczne. Gdy parametr społeczny jest nasilony i odgrywa istotnš rolę, mówimy o stosunku rzeczowym, formalnym. Jeœli natomiast parametr społeczny zaznacza się w mniejszym stopniu, a na pierwszy plan wysuwa się parametr psychologiczny, np. zainteresowania, postawy emocjonalne partńerów~, mamy do czynienia ze stosunkiem osobistym, osobowym, nieformalnym Typowym przykładem stosunku osobowego jest przyjaŸń. W przyjaŸni parametr społeczny bynajmniej nie zanika; w pewnych typach przyjaŸni może on wystšpić doœć wyraŸnie. M. Nesbitt w interesujšcym studium: Friendship, love and values wyodrębnia dwa typy przyjaŸni pierwsza jest "formš stosunków emocjonalnych, druga jest relacjš, w której przyjaciel realizuje zespół obiektywnych wartoœci"4.
Ctosunek społeczny jest więc produktem zarówno psychologicznych właœciwoœci partnerów, ich potrzeb postaw, zainteresowań, jak i zadań, warunków, norm i ról społecznych partneró~
Konkretny stosunek może zawierać w mniejszym lub większym stopniu elementy psychologiczne, może być bardziej lub mniej spersonalizowany, bogaty w treœci psychologiczne, złożony strukturalnie i funkcjonalnie.
W schemacie poniższym przedstawiono stosunek interpersonalny (S. L) - łšczy on partnerów X, Y za pomocš pasma, które może być mniej lub bardziej szerokie i złożone. Parametr psychologiczny przedstawiajš dwa bloki X i Y, parametr ten obej
3 J. Szczepański, Socjologiczne pojęcia opisowe, Warszawa 1966, s. 96 i n. ' M. Nesbitt, Friendship, love and values, Princeton 1958, s. 2.
~10
~. potrzeby, postawy. Czynniki społeczne zadania, role, normy obrazuje pe~:,~zokšt stanowišcy tło dla bloków X i Y i pasma S. I.

Powered by MyScript