Uwagi szczegółowe dotyczące uwag zgłoszonych przez resorty oraz Rządowe Centrum Legislacji:* Proj...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeÅ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
³ S-Wyb¢r drukarki ³³ B-Przesuniþcie do obþoþenia ³³ N-Liczba kopii ³³ U-Wielokrotnoþþ kopii generowana przez ³³ G-Jakoþþ grafiki ³³ T-Jakoþþ...
»
Przez wiÄ™kszÄ… część nastÄ™pnego miesiÄ…ca — czyli od koÅ„ca wrzeÅ›nia, kiedy ucie- kÅ‚yÅ›my, do koÅ„ca października — moja pani wahaÅ‚a siÄ™...
»
spełnienie przez przychodzącego świeżo człowieka, w jego historyczności, posiada ono moc, która budzi, a nie moc, która obdarza, bo ta raczej zwodziłaby...
»
Opisane przez nas dążenie odwrotne — dążenie do przeÅ‚amania skorupy odrÄ™bnoÅ›ci i uwolnienia siÄ™ z wynikajÄ…cych z niej ograniczeÅ„ i izolacji — jest...
»
Tej to duszy przys³uguje istnienie, a poœrednio dopiero cia³u zorganizowanemu przez duszê,podczas gdy zwierzêtom i roœlinom istnienie przys³uguje jako jU¯...
»
zdaniami, ograniczony do związków formalnych lub uwzględniający równieŜ związki treściowe; (2) przez określenie punktu wyjścia i punktu dojścia...
»
obowi¹zuj¹cego w zakresie nie uregulowanym lub niedostatecznie uregulowanym przez prawamiejscowe, który zarazem stapia³ koncepcje prawa rzymskiego i prawa...
»
Krasnoludy ruszyły do przodu zwartą grupą, przez cały czas walcząc z ogarniającą ich rozpaczą, a Hornborin wysoko uniósł rękę z Pierścieniem i ruszył w...
»
Palec Å›rodkowy krzywo wykrÄ™ca przez handlowe Å›ródmieÅ›cie, obok sklepu Herky’s Merkentile & Pharmacy, obok dealera Hondy, u  którego piÄ™trzÄ… siÄ™ i...
»
Drugi element, który bêdzie mia³ wp³yw na polsk¹ politykê celn¹, to system preferencji handlowych, udzielanych przez Uniê Europejsk¹ krajom Afryki, Karaibów i Pacyfiku...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

art. 97 k.p.k. Projektowany przepis pozwala referendarzowi na wykonanie czynności sprawdzających jedynie wtedy, gdy czynność nie wymaga przeprowadzenia dowodu. Możliwość ta dotyczy zatem nieprocesowych czynności o charakterze przygotowawczym i pomocniczym. Wobec różnorodności tych czynności ich uściślenie w treści przepisu nie jest możliwe ani konieczne. Są to czynności związane z przygotowaniem sprawy do rozpoznania, m. in. korespondencyjne ustalanie intencji wnioskodawcy, badanie potrzeby przeprowadzania dowodu z akt lub dokumentów, zwracanie się o ich nadesłanie, precyzowanie danych personalnych, itd.
* Proj. art. 107 § 4 k.p.k. (uwaga RCL dotyczy możliwości nadawania przez referendarza klauzuli wykonalności, także po uprzednim ustaleniu przez niego ważności i skuteczności ugody zawartej w postępowaniu mediacyjnym).
Po pierwsze, zauważyć trzeba, że w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego dopuszcza się możliwość udziału wykwalifikowanych urzędników sądowych w procedurach o charakterze pojednawczym (wyrok z dnia 12 maja 2011 r., P 38/08). Po drugie, w Kodeksie postępowania cywilnego powierzono referendarzom (art. 781 § 11) nadawanie klauzuli wykonalności w odniesieniu do większości orzeczeń. Po trzecie wreszcie, nadanie klauzuli wykonalności ma charakter pochodny w stosunku do orzeczenia merytorycznego. Interesy stron zabezpieczone są nadto przez możliwość wniesienia sprzeciwu, który to środek ma istotne znaczenie także przy ocenie zgodności czynności powierzonych referendarzom z Konstytucją (zob. wskazany wyżej wyrok TK).
* Proj. art. 235 k.p.k. (uwaga RCL dotyczy wątpliwości co do powierzenia referendarzom możliwości wydawania decyzji w zakresie przeszukania pomieszczeń i zatrzymania rzeczy). Intencją autorów projektu nie było powierzanie referendarzom tego rodzaju decyzji. Treść art. 220 § 1 i 2 k.p.k. zdaje się przesądzać o niemożności jej dokonania przez referendarza. Świadczy o tym również brzmienie projektowanego art. 236 k.p.k. W celu usunięcia ewentualnej wątpliwości możliwa byłaby korekta proj. art. 235 k.p.k., przez wyłączenie możliwości dokonywania przez referendarza określonych czynności z rozdziału 25 k.p.k. lub wprowadzenie zapisu, że powierza mu się czynności, o których mowa w art. 231, art. 232 i art. 232a k.p.k. Komisja nie uznaje jednak tego rodzaju korekty za potrzebną, ponieważ zakres czynności powierzonych referendarzom kształtuje się jasno przy uwzględnieniu reguł wykładni systemowej.
* Proj. art. 236 k.p.k. Projektowany przepis art. 93a k.p.k. zakłada, że od postanowień wydawanych przez referendarza sądowego, które należą do kręgu postanowień, na które przysługuje zażalenie, może być wniesiony sprzeciw. W razie jego wniesienia postanowienie traci moc. Odnosząc to do treści proj. art. 236 k.p.k., uwzględniając nadto przedstawione powyżej stanowisko do uwagi związanej z proj. art. 235 k.p.k., stwierdzić trzeba, że na postanowienia i czynności referendarza z rozdziału 25 k.p.k. służyć będzie sprzeciw i to, zważywszy treść proj. art. 93a § 3 k.p.k., nie tylko stronom, ale także osobom, których postanowienie czy czynność bezpośrednio dotyczą. W tej sytuacji nie można uznać uwagi za zasadną.
* Proj. art. 489 § 1 k.p.k. w zw. z proj. art. 107 k.p.k. i proj. art. 492 § 1 k.p.k. Prowadzenie posiedzenia pojednawczego nie wchodzi, jak się wydaje, w granice sprawowania wymiaru sprawiedliwości, zastrzeżone dla sędziów. Do pojednania się stron dojść może także poza sądem, ponadto w cytowanym wyroku Trybunału Konstytucyjnego dopuszcza się możliwość uczestniczenia referendarzy w procedurach pojednawczych. Przy braku pojednania, skierowanie sprawy na rozprawę jest jedynie decyzją otwierającą proces wymiaru sprawiedliwości, zaś kwestia wyznaczania terminu rozprawy ma charakter techniczny. Decyzja w tym zakresie może być w każdej chwili zmieniona przez sędziego. Przypomnieć nadto trzeba o skutkach wniesienia sprzeciwu od decyzji referendarza.
W tej sytuacji nie można uznać uwagi za zasadną.

Powered by MyScript