z osób badanych: „przykrość można znieść, ale to zależy, za jaką cenę"...

Linki


» Dzieci to nie ksiÄ…ĹĽeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeĹ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
każdy zauważył, że nie wszystkie powierzchnie są płaskie! Można tworzyć przybliżenia takich powierzchni, stosując płaskie wielokąty, ale...
»
Czegóż jednak innego można oczekiwać od nisko urodzonego, który polecił wymazać imiona królów ze spisu władców i nakazał pisarzom wpisać tam swoich...
»
Nie mając pojęcia, jakie warunki napotkam w hotelu, na wszelki wypadek zabrałam ze sobą najwytworniejszą koszulę nocną, można powiedzieć wielofunkcyjną...
»
Na jednym biegunie można by umieścić badaczy oceniających rozmiaryprzemocy na 2-4% populacji, na drugim zaś tych, którzy są zdania że70-90% dzieci doświadcza...
»
widowiskowe można budować na podstawie planów prostych i regularnych jak teatry włoskie, gdzie kobiety nie należące do wielkiego świata zajmują parter...
»
W złożonym społeczeństwie współczesnym grupy styczności bezpośrednich, które ze względu na tę cechę można byłoby kwalifikować zgodnie z określeniem Narolla jako...
»
wyrazom można przypisywać rozmaite znaczenia — 500 najpospolitszychwyrazów angielskich ma średnio po 28 definicji — trzeba zatem włożyć wieletroski w...
»
- Czy można wiedzieć, po co pan Gray to robi, po co traci czas i absorbuje energię komputera?- Jak to po co? Żeby rozmnożyć skromny dorobek niektórych...
»
Nosicieli fenyloketonurii można zidentyfikować dzięki testom bioche­micznym i mogą oni skorzystać z poradnictwa genetycznego (Stern, 1981)...
»
Można natomiast stwierdzić bez cienia w ˛ atpliwości, iż Cierń Spadaj ˛ aca Gwiazda pojawił, się na arenie żyda publicznego po złupieniu...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.


Czynnikami, które mogą zrównoważyć wpływ obciążenia kojarzonego z in-
walidą, są przede wszystkim następujące pozytywne wartości:
— pozytywne cechy osobowości, zachowania się oraz ogólnego wyglądu
(ubiór, uczesanie itp). inwalidów, będące w większości przypadków występo-
wania postawy pozytywnej w bezpośrednich kontaktach z nimi źródłem przy-
jemnych uczuć osób przebywających w ich towarzystwie;
— możliwość zaspokojenia swego zainteresowania;
— możliwość zaspokojenia potrzeby pomocy.
Powstanie pozytywnej postawy wobec inwalidów zależy od tego, czy
dotychczasowy lub przyszły kontakt z nimi przedstawia dla danej osoby war-
tość pozytywną (co najmniej jedną lub kilka z wyżej wymienionych), zaspo-
kajającą jakąś potrzebę danej jednostki. Powstawaniu pozytywnych postaw
wobec inwalidów sprzyja brak obciążenia psychicznego. Natomiast silne ob-
ciążenie nerwowo-psychiczne (przeciążenie), wyrażające się w bardzo silnej
reakcji emocjonalnej (np. uczuciu.wstrętu), nierzadko połączonej z reakcją we-
getatywną, nie poddaje się działaniu wymienionych czynników. Przedmiotem
wywołującym często silną negatywną reakcję emocjonalną jest przede wszyst-
kim widok ciężkiego kalectwa, zwłaszcza jeśli wzmocniony jest brudnym, nie-
chlujnym wyglądem inwalidy i zachowaniem się ujemnie ocenianym. Zresztą
nawet uznanie i podziw dla inwalidy łączy się z negatywną postawą emocjo-
nalną i wolicjonalną wobec tego inwalidy, jeśli równocześnie dana osoba do-
znaje bardzo przykrych uczuć.
Równoczesne występowanie przykrych przeżyć lub ich antycypacji i po-
zytywnych wartości, związanych ze społecznym kontaktem z inwalidami, sta-
nowi warunek powstawania postawy ambiwalentnej wobec nich, przy czym
najczęściej postawa negatywna jest silniejsza, natomiast postawa pozytywna
słabsza. W przypadkach gdy siła postaw pozytywnej i negatywnej jest pozor-
nie jednakowa, rodzaj przedmiotu lub zakres zachowań się jest różny — wy-
raźnie ograniczony, jeśli chodzi o postawy pozytywne. W niektórych przypad-
kach postawa pozytywna dominuje.
Zmiana pozytywnej postawy wobec spotykanych w życiu inwalidów na
postawę negatywną następuje wówczas:, gdy pojawia się lub zwiększa u da-
nej osoby obciążenie nerwowo-psychiczne, przejawiające się w przykrych prze-
życiach, wywołanych głównie utrudnieniem w działaniu lub (i) cechami oso-
bowości i zachowania się inwalidów, a kontakt z nimi traci poprzednią war-
tość pozytywną, bądź wartość negatywna (obciążenie) zaczyna dominować nad
wartościami pozytywnymi (wymienionymi poprzednio).
Zmiana postawy negatywnej na pozytywną (który to kierunek zmiany po-
stawy wobec inwalidów jest częstszy niż odwrotny) następuje wtedy, gdy znika
lub zmniejsza się obciążenie związane z kontaktem z inwalidami, a równocześ-
133
nie kontakt z nimi nabiera dla danej osoby wartości pozytywnej większej, ani-
żeli istniejąca jeszcze wartość negatywna.
Czynnikami wpływającymi dodatnio na zmianę postawy poszczególnych o-
sób wobec inwalidów z negatywnej na pozytywną, są: powtarzanie się kon-
taktu z inwalidą, działanie dotyczące inwalidy, osiągające dodatnie wyniki,
zmiana przekonań dotyczących inwalidy.
Motywację do działania, które może doprowadzić do zmiany postawy ne-
gatywnej na pozytywną, stanowi zwykle chęć pomocy inwalidzie, chęć prze-
zwyciężenia własnych trudności lub (i) zainteresowanie swoim działaniem lub
inwalidą.
Wartościami pozytywnymi, które wywierają szczególnie dodatni wpływ na
zmianę postawy negatywnej na pozytywną, są: osiągnięcie celu działania do-
tyczącego inwalidów oraz pozytywne ich cechy osobowości i zachowania się,
przede wszystkim zaś zniknięcie przykrych przeżyć i obawy przed nimi.
Przekonania wpływające na powstawanie postaw negatywnych wobec in-
walidów odnoszą się do wartości negatywnych, które mogą wywołać jakieś ob-
ciążenie (przykre przeżycia), tzn. zawierają antycypację przykrych przeżyć,
których występowanie stwierdziłam w swoich badaniach. Natomiast przeko-
nania wpływające na powstawanie postaw pozytywnych wobec inwalidów od-
noszą się do wartości zmniejszających skutki inwalidztwa i ewentualne ob-
ciążenie (przykre przeżycia), jakie może powstać w kontakcie z nimi. Wpływ
kontaktu z inwalidami zależy od tego, jaką wartość pozytywną i (lub) nega-
tywną (obciążenie) przedstawia on dla danej osoby.
Uzyskane dane, dotyczące częstości występowania postaw negatywnych
i pozytywnych w jednorazowych, kilkakrotnych i wielokrotnych kontaktach
społecznych, jakie różne osoby miały z inwalidami, wyraźnie świadczą o tym,
że im częstszy jest ten kontakt, tym rzadziej występują postawy negatywne,
natomiast częściej pojawiają się postawy pozytywne, szczególnie w sytuacjach
umożliwiających lepsze poznanie inwalidów. W miarę zwiększania się liczby
kontaktów z inwalidami, zmniejsza się wpływ widoku kalectwa na postawę,
tzn. czynnika, który odgrywa szczególnie ważną rolę w powstawaniu negatyw-

Powered by MyScript