Prawdą jest, że zanim zabierzemy się do lektury, wola nasza musi stoczyć prawdziwą bitwę. Wymaga to niemalże podbiegnięcia do biurka, aby nabrać wystarczającego rozpędu i rzeczywiście przy nim zasiąść. Kiedy już nam się to uda i rozpoczniemy lekturę, okazuje się, że nie mamy ołówka, notatnika, okularów i wielu innych rzeczy; z tego powodu przerywamy koncentrację i idziemy po te przedmioty. Rozwiązanie jest proste: zanim przystąpisz do czytania, upewnij się, że masz pod ręką wszystkie potrzebne materiały (patrz rozdział 5). Brak zainteresowania Jest to najczęściej problem studentów i osób biorących udział w szkoleniach; poświęcamy mu podczas kursów szybkiego czytania szczególną uwagę. Pierwszym krokiem powinno być przejrzenie zagadnień poruszonych w tym rozdziale, gdyż brak zainteresowania jest często związany z innymi trudnościami. Na przykład trudno utrzymać zrozumienie, gdy stale je zakłócają braki w słownictwie, tekst jest zawiły, nachodzą nas różne myśli i nie mamy przy sobie niezbędnych materiałów. Gdy po uporaniu się z tymi kwestiami twoje zainteresowanie nadal pozostawia wiele do życzenia, powinieneś przeanalizować swój osobisty stosunek do tekstu. Po pierwsze, upewnij się, że stosujesz odpowiednią technikę (patrz: “Mind Map Organiczna Technika Studiowania" opisana w rozdziale 19). Jeśli to nie pomoże, spróbuj podejścia “surowego krytyka". Zamiast czytać materiał tak jak zazwyczaj, rozzłość się na niego za to, że sprawia ci tyle kłopotów, i spróbuj zanalizować go dokładnie, koncentrując się zwłaszcza na jego słabych stronach. Zauważysz, że stopniowo tekst interesuje cię coraz bardziej, podobnie jak wtedy gdy słuchasz uważnie argumentów osoby, której nie darzysz szczególną sympatią, i masz ochotę ostro zaoponować! Brak motywacji Jest to osobny problem, często wynikający z niedostatecznego zdefiniowania celów lektury. Po przeanalizowaniu powodów, z jakich czytasz daną książkę lub artykuł, motywacja może podnieść się automatycznie. Możesz także dojść do wniosku, że nie ma potrzeby czytać danej pozycji. Jeśli twoje rozumowanie jest słuszne, robienie tego rzeczywiście może nie mieć sensu, lecz upewnij się, że tak jest naprawdę! RUMAK ZWANY KONCENTRACJĄ W ciągu 25 lat spędzonych na podróżowaniu po całym świecie z wykładami na temat szybkiego czytania odkryłem, że dosłownie 99,9 proc. ludzi przyznaje się do kłopotów z koncentracją. Manifestują się one najczęściej okresami marzeń na jawie, występującymi mniej więcej co 30,40 minut. Po raz kolejny nauczono nas postrzegać w złym świetle coś, co samo w sobie jest dobre. Gdy mózg po 30 lub 40 minutach oddaje się marzeniom, robi dokładnie to, co powinien - zarządza przerwę w najwłaściwszym momencie. W większości przypadków nie jest to więc kwestia utraty koncentracji, ale oderwania się od pracy wtedy, gdy powinieneś to zrobić. Zastanówmy się jednak, co rzeczywiście dzieje się, kiedy czytając książkę “tracisz koncentrację", a naprawdę przebiega to tak: koncentrujesz się na kilku stronach książki, po czym koncentrujesz się na kimś, kto przechodzi obok, następnie koncentrujesz się znowu na paru li- nijkach albo stronach, potem koncentrujesz się na ptaku lądującym na drzewie za oknem, zaraz znów koncentrujesz się na książce, z kolei koncentrujesz się na swoim paznokciu, dalej ponownie koncentrujesz się na książce, po czym koncentrujesz się na marzeniu i jeszcze raz koncentrujesz się na książce. Przez cały ten czas KONCENTROWAŁEŚ SIĘ! Problem nie leży więc w koncentracji, ponieważ stale byłeś w stu procentach skoncentrowany. Chodzi raczej o jej ukierunkowanie i skupienie. Koncentrację można porównać do dzikiego rumaka, którego jesteś jeźdźcem. Rumak ten najczęściej galopuje przed siebie tam, gdzie sam uzna za stosowne. Twoim zadaniem, jako doskonałego jeźdźca (czytelnika), jest zapanować nad rumakiem koncentracji, nadając mu kierunek, którym jest lektura. PODSUMOWANIE 1. Problemy z koncentracją nie są spowodowane dziedzicznymi brakami, lecz niepełną edukacją w dziedzinie czytania. 2. Koncentracja jest jak rumak, który niesie cię na swoim grzbiecie. Od ciebie zależy, czy staniesz się dobrym jeźdźcem. Rozwijanie zaawansowanych umiejętności szybkiego czytania PLAN DZIAŁANIA 1. Co 30-60 minut rób sobie przerwy, aby poprawić koncentrację i zapewnić oczom oraz mózgowi niezbędny odpoczynek. 2. Wzbogać swoje słownictwo (patrz rozdziały 16,17 i 18). Wpłynie to na poprawę szybkości czytania i zrozumienia. 3. Sprawdź, czy szybkość czytania jest odpowiednia do tekstu. 4. Upewnij się, że przed rozpoczęciem czytania postawiłeś sobie właściwe cele. 5. Postaraj się należycie zorganizować swoje miejsce pracy. 6. Użyj dowolnej metody, aby podnieść poziom zainteresowania i motywacji. 7. Nadal ćwicz użycie wskaźnika w celu poprawienia koncentracji i zrozumienia. ZAPOWIEDZ NASTĘPNEGO ROZDZIAŁU Teraz, gdy w szybkim tempie doskonalą się twoje zdolności wizualne, a rumak koncentracji znajduje się pod kontrolą, gotów jesteś przejść do części czwartej pt. Rozwijanie zaawansowanych umiejętności szybkiego czytania. Nauczysz się techniki szybkiego czytania i myślenia, znanej jako »nóż mózgu szwajcarskiej armii", tworzenia map myśli oraz wykorzystania znajomości struktury akapitu do zwiększenia szybkości i zrozumienia. Uzupełniłem je informacjami o technice wstępnego przeglądania. Otrzymasz również klucz otwierający twoje zasoby słownictwa - jeden z głównych czynników pełnego czytelniczego sukcesu. CZĘŚĆ IV - ROZWIJANIE ZAAWANSOWANYCH UMIEJĘTNOŚCI SZYBKIEGO CZYTANIA 13. MIND MAPPING® - NOWY WYMIAR MYŚLENIA I SPORZĄDZANIA NOTATEK
|