Zła organizacjaJest to problem bardziej powszechny, niż nam się wydaje...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
Mimo tych problemów oraz mimo braku zgodności między własno­ściami cząstek przewidywanych w teoriach supergrawitacji a własnościami cząstek...
»
 Z tego wszystkiego wyłania się inny interesujący problem: w jaki sposób wyzwania - takie jak rozlew krwi, rewolucja czy inny wstrząs - pomagają nam...
»
Deklaracja niepodlegoci bya pocztkiem nowej fazy konfliktu, ktry przesta by wycznie problemem w stosunkach Rodezji z Wielk Brytani, ale zosta przeniesiony...
»
Tamto pytanie zaprowadziło ich do trudnych problemów etyki, ale to wszystko wydarzyło się tak dawno, że trudno było przypomnieć sobie dokładnie, co wtedy...
»
Kiedy zobaczyła go dziś na pustyni Mojave, pomyślała, że podlega on wstecznej ewolucji, że jego genetycznie zmieniony organizm staje się czymś w rodzaju zlepka...
»
Materiay biblioteczne z konferencji organizowanych w latach 1963-1968 przez Biuro Wydawnictw i Bibliotek PAN...
»
Rozpatrujc to zagadnienie trzeba wrci do podstawowego dla socjologii sztuki problemu zrnicowania odbioru przekazw estetycznych w zalenoci od spoecznego...
»
Luiza de Nègrepelisse nie myślała dotąd nad tym problemem, który niewątpliwie miał dla niej swą wagę, więcej z powodu przeszłości niż teraźniejszości...
»
stanowio jeden z najpowaniejszych problemw, z jakim musiaa si uporawczesna Europa, i z pewnoci czytelnicy Nostradamusa poszukiwali w je-go...
»
Venizelos poczekał, aż zajmą się uporządkowywaniem dokumentów, i dał znak trzem podoficerom, by pomogli im uporać się z problemem...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Prawdą jest, że zanim
zabierzemy się do lektury, wola nasza musi stoczyć prawdziwą bitwę. Wymaga to niemalże
podbiegnięcia do biurka, aby nabrać wystarczającego rozpędu i rzeczywiście przy nim zasiąść.
Kiedy już nam się to uda i rozpoczniemy lekturę, okazuje się, że nie mamy ołówka, notatnika,
okularów i wielu innych rzeczy; z tego powodu przerywamy koncentrację i idziemy po te
przedmioty.
Rozwiązanie jest proste: zanim przystąpisz do czytania, upewnij się, że masz pod ręką
wszystkie potrzebne materiały (patrz rozdział 5).
Brak zainteresowania
Jest to najczęściej problem studentów i osób biorących udział w szkoleniach; poświęcamy
mu podczas kursów szybkiego czytania szczególną uwagę. Pierwszym krokiem powinno być
przejrzenie zagadnień poruszonych w tym rozdziale, gdyż brak zainteresowania jest często
związany z innymi trudnościami. Na przykład trudno utrzymać zrozumienie, gdy stale je
zakłócają braki w słownictwie, tekst jest zawiły, nachodzą nas różne myśli i nie mamy przy sobie
niezbędnych materiałów.
Gdy po uporaniu się z tymi kwestiami twoje zainteresowanie nadal pozostawia wiele do
życzenia, powinieneś przeanalizować swój osobisty stosunek do tekstu.
Po pierwsze, upewnij się, że stosujesz odpowiednią technikę (patrz: “Mind Map
Organiczna Technika Studiowania" opisana w rozdziale 19).
Jeśli to nie pomoże, spróbuj podejścia “surowego krytyka". Zamiast czytać materiał tak
jak zazwyczaj, rozzłość się na niego za to, że sprawia ci tyle kłopotów, i spróbuj zanalizować go
dokładnie, koncentrując się zwłaszcza na jego słabych stronach. Zauważysz, że stopniowo tekst
interesuje cię coraz bardziej, podobnie jak wtedy gdy słuchasz uważnie argumentów osoby,
której nie darzysz szczególną sympatią, i masz ochotę ostro zaoponować!
Brak motywacji
Jest to osobny problem, często wynikający z niedostatecznego zdefiniowania celów
lektury. Po przeanalizowaniu powodów, z jakich czytasz daną książkę lub artykuł, motywacja
może podnieść się automatycznie. Możesz także dojść do wniosku, że nie ma potrzeby czytać
danej pozycji. Jeśli twoje rozumowanie jest słuszne, robienie tego rzeczywiście może nie mieć
sensu, lecz upewnij się, że tak jest naprawdę!
RUMAK ZWANY KONCENTRACJĄ
W ciągu 25 lat spędzonych na podróżowaniu po całym świecie z wykładami na temat
szybkiego czytania odkryłem, że dosłownie 99,9 proc. ludzi przyznaje się do kłopotów z
koncentracją. Manifestują się one najczęściej okresami marzeń na jawie, występującymi mniej
więcej co 30,40 minut. Po raz kolejny nauczono nas postrzegać w złym świetle coś, co samo w
sobie jest dobre. Gdy mózg po 30 lub 40 minutach oddaje się marzeniom, robi dokładnie to, co
powinien - zarządza przerwę w najwłaściwszym momencie.
W większości przypadków nie jest to więc kwestia utraty koncentracji, ale oderwania się
od pracy wtedy, gdy powinieneś to zrobić.
Zastanówmy się jednak, co rzeczywiście dzieje się, kiedy czytając książkę “tracisz
koncentrację", a naprawdę przebiega to tak: koncentrujesz się na kilku stronach książki, po czym
koncentrujesz się na kimś, kto przechodzi obok, następnie koncentrujesz się znowu na paru li-
nijkach albo stronach, potem koncentrujesz się na ptaku lądującym na drzewie za oknem, zaraz
znów koncentrujesz się na książce, z kolei koncentrujesz się na swoim paznokciu, dalej ponownie
koncentrujesz się na książce, po czym koncentrujesz się na marzeniu i jeszcze raz koncentrujesz
się na książce.
Przez cały ten czas KONCENTROWAŁEŚ SIĘ!
Problem nie leży więc w koncentracji, ponieważ stale byłeś w stu procentach
skoncentrowany. Chodzi raczej o jej ukierunkowanie i skupienie.
Koncentrację można porównać do dzikiego rumaka, którego jesteś jeźdźcem. Rumak ten
najczęściej galopuje przed siebie tam, gdzie sam uzna za stosowne. Twoim zadaniem, jako
doskonałego jeźdźca (czytelnika), jest zapanować nad rumakiem koncentracji, nadając mu
kierunek, którym jest lektura.
PODSUMOWANIE
1. Problemy z koncentracją nie są spowodowane dziedzicznymi brakami, lecz niepełną
edukacją w dziedzinie czytania.
2. Koncentracja jest jak rumak, który niesie cię na swoim grzbiecie. Od ciebie zależy, czy
staniesz się dobrym jeźdźcem.
Rozwijanie zaawansowanych umiejętności szybkiego czytania
PLAN DZIAŁANIA
1. Co 30-60 minut rób sobie przerwy, aby poprawić koncentrację i zapewnić oczom oraz
mózgowi niezbędny odpoczynek.
2. Wzbogać swoje słownictwo (patrz rozdziały 16,17 i 18). Wpłynie to na poprawę
szybkości czytania i zrozumienia.
3. Sprawdź, czy szybkość czytania jest odpowiednia do tekstu.
4. Upewnij się, że przed rozpoczęciem czytania postawiłeś sobie właściwe cele.
5. Postaraj się należycie zorganizować swoje miejsce pracy.
6. Użyj dowolnej metody, aby podnieść poziom zainteresowania i motywacji.
7. Nadal ćwicz użycie wskaźnika w celu poprawienia koncentracji i zrozumienia.
ZAPOWIEDZ NASTĘPNEGO ROZDZIAŁU
Teraz, gdy w szybkim tempie doskonalą się twoje zdolności wizualne, a rumak
koncentracji znajduje się pod kontrolą, gotów jesteś przejść do części czwartej pt. Rozwijanie
zaawansowanych umiejętności szybkiego czytania.
Nauczysz się techniki szybkiego czytania i myślenia, znanej jako »nóż mózgu
szwajcarskiej armii", tworzenia map myśli oraz wykorzystania znajomości struktury akapitu do
zwiększenia szybkości i zrozumienia. Uzupełniłem je informacjami o technice wstępnego
przeglądania. Otrzymasz również klucz otwierający twoje zasoby słownictwa - jeden z głównych
czynników pełnego czytelniczego sukcesu.
CZĘŚĆ IV - ROZWIJANIE ZAAWANSOWANYCH UMIEJĘTNOŚCI
SZYBKIEGO CZYTANIA
13. MIND MAPPING® - NOWY WYMIAR MYŚLENIA I SPORZĄDZANIA
NOTATEK

Powered by MyScript