Inne stanowiska kierownicze. Zgodnie ze statutem (par. 16 Ramowego statutu publicznego gimnazjum itp.) w szkole mog¹ byæ utworzone inne stanowiska kierownicze, np. wicedyrektora ds. ekonomiczno-administracyjnych, kierownika œwietlicy, kierownika i zastêpcy kierownika warsztatów szkolnych, kierownika i zastêpcy kierownika internatu itp. Tryb powo³ywania i odwo³ywania z tych stanowisk jest taki sam jak w przypadku wicedyrektora szko³y. Jako zakoñczenie tego rozdzia³u zamieszczamy rady skierowane do dyrektorów. Mo¿e przydadz¹ siê w codziennej pracy. Aby za przepisami prawa nie gin¹³ cz³owiek, aby instytucja, któr¹ kierujemy, by³a przyjazna dla wszystkich zainteresowanych, tj. uczniów, rodziców, nauczycieli i w³adz, dyrektor szko³y winien pamiêtaæ o prawie czterdziestu uwagach, które kierujemy pod jego adresem. Je¿eli nawet nie wszystkie odnosz¹ siê do naszego stanowiska pracy, warto je znaæ, aby sta³y siê przyczyn¹ naszej refleksji, a mo¿e nawet uchroni³y nas przed pope³nianiem b³êdów. Katalog powinnoœci kierowniczych 1. Traktuj swoich podw³adnych jako œwiadomych wspó³uczestników, a nie jak kó³ka w maszynie. 2. Zachowuj siê w sposób demokratyczny. 3. Dbaj o dobr¹ atmosferê pracy i wzajemn¹ ¿yczliwoœæ miêdzy cz³onkami zespo³u. 4. Zaufaj podw³adnym, pozwól im samodzielnie podejmowaæ decyzje. 5. Przeprowadzaj konsultacjê z podw³adnymi przy rozstrzyganiu wa¿niejszych spraw. 6. Zmiany organizacyjne, techniczne i personalne wprowadzaj po szczegó³owym omówieniu przez zespó³. 7. Postêpuj¹c niezgodnie z opini¹ zespo³u, wyjaœnij tego przyczyny. 8. Podawaj pe³n¹ informacjê o tym, co dzieje siê w zak³adzie. 9. S³uchaj uwag, wniosków i propozycji podw³adnych, nawet gdy s¹ krytyczne. 10. Ucz podw³adnych wspó³dzia³ania, nie stosuj zasady "dziel i rz¹dœ". 11. Doceniaj osi¹gniêcia pracowników i nie ¿a³uj pochwa³. 12. B¹dœ obiektywny i sprawiedliwy wobec pracowników. 13. Stosuj jak najwiêcej nagród, jak najmniej kar. 14. Premie i nagrody rozdzielaj po konsultacji. 15. Interesuj siê k³opotami swoich pracowników. 16. Udzielaj podw³adnym rady i pomocy przy wykonywaniu ich zadañ. 17. Broñ interesów swoich pracowników. 18. Instrukta¿ i kontrolê ogranicz do niezbêdnej potrzeby. 19. Dbaj o fizyczne warunki pracy. 20. Dbaj o w³aœciwe zaszeregowanie pracowników i ich uprawnienia do awansu. 21. Dbaj o nale¿yt¹ organizacjê pracy i w³aœciw¹ strukturê organizacyjn¹. 22. Opiekuj siê nowo przyjêtymi pracownikami. 23. Nie wyrêczaj pracowników. 24. Pozostaw sobie czas na myœlenie. 25. Staraj siê doskonaliæ swoj¹ wiedzê fachow¹ i spo³eczn¹. 26. Kontroluj swoje zachowania, s³owa, gesty, panuj nad emocjami. 27. Dbaj, aby zachowanie s³u¿bowe i prywatne by³o takie samo. 28. Nie daj siê sk³oniæ do decyzji pochopnych. 29. Zanim siê podejmiesz kierowania, zastanów siê, czy podo³asz zadaniu i czy warto mu siê poœwiêcaæ. 30. Podkreœlaj rolê pracownika jako wspó³gospodarza, a niejako pracownika najemnego. 31. Dbaj o zapewnienie œrodków dzia³ania. 32. Przekazuj¹c zadania, podaj podstawowe informacje potrzebne do zrozumienia celu dzia³ania. 33. Pope³nisz b³¹d, miej odwagê siê do niego przyznaæ. 34. Nie przyjmuj szablonów myœlenia, mog¹ nie pasowaæ. 35. Nie uchylaj siê od podjêcia decyzji, je¿eli le¿y ona w twojej kompetencji. 36. Nie obiecuj niczego, je¿eli nie jesteœ pewien, ¿e mo¿esz to spe³niæ. 37. Pamiêtaj, ¿e skutecznoœæ decyzji zale¿y w ostatecznym rachunku od jej wykonania. 38. Pamiêtaj, ¿e kierowanie jest ci¹g³ym procesem przygotowywania kolejnych decyzji, za które ponosisz odpowiedzialnoœæ. Wskazówki dla oceniaj¹cego, dotycz¹ce przeprowadzenia rozmowy z ocenianym 1. Najpierw rozmawiaj z ocenianym o jego pracy, póœniej o nim samym. 2. Zanim przedstawisz swoj¹ ocenê, doprowadœ pytaniami do tego, aby sam oceni³ siebie. 3. Uwa¿nie s³uchaj jego wypowiedzi, aby zrozumieæ jego racje. 4. Je¿eli samoocena pracownika jest korzystniejsza od twojej oceny, wyjaœnij przyczyny, które powoduj¹ ró¿nicê. 5. Omawiaj¹c niedoci¹gniêcia ocenianego, bierz pod uwagê ca³okszta³t jego pracy. 6. Nie daj siê ponosiæ uczuciom i staraj siê zachowaæ spokój, nawet wtedy,gdy s¹ powody do obrazy. 7. Je¿eli musisz krytykowaæ, krytykuj pracê, a nie cz³owieka.
|