nauczyciela na podstawie mianowania...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeÅ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
Patrząc gołym okiem na nasze ulice, a zwłaszcza na nasze plaże widzimy jak wielu panów zapomina o przestrzeganiu podstawowych zasad, które pozwalają cieszyć się...
»
Dziêki W³adys³awowi Chojnackiemu powsta³a dokumentacja, która sta³a siê podstaw¹ przygotowanej do druku przez Wojciecha Chojnackiego i Marka Jastrzêbskiego...
»
okaza?o, przy strukturalno-psychologicznej próbie wyja?nienia, podstaw? sukcesu by?o pocz?tkowo metodycznie dobrze przemy?lan? rozbudow?...
»
widowiskowe można budować na podstawie planów prostych i regularnych jak teatry włoskie, gdzie kobiety nie należące do wielkiego świata zajmują parter...
»
Wydaje siê, i¿ po¿¹dana kolejnoœæ prac powinna wynikaæ z ich uporz¹dkowania wed³ug norm terminologicznych, które winny byæ podstaw¹ do dalszych znormalizowanych...
»
Podstawą teoretyczną tej metody jest stwierdzenie autora, iż osoby znajdujące się w sytuacjach trudnych prowadzą ze sobą wewnętrzny dialog pobudzający do...
»
Rozpatruj¹c to zagadnienie trzeba wróciæ do podstawowego dla socjologii sztuki problemu zró¿nicowania odbioru przekazów estetycznych w zale¿noœci od spo³ecznego...
»
wych, abym na tej podstawie mógł sobie wszystko uprzy- tomnić i obmyślić, na co przygotowany mam wracać do Rzymu...
»
kilka podstawowych zasad dotyczÄ…cych różnego typu zdaÅ„ angielskich – w tym przypadku oznajmujÄ…cych i pytajÄ…cych...
»
Ludzie, którzy gwałcą podstawowe prawa humanitarne, często są przekonani, że złem jest właśnie przeciwstawianie się im...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.


Inne stanowiska kierownicze. Zgodnie ze statutem (par. 16 Ramowego statutu publicznego
gimnazjum itp.) w szkole mog¹ byæ utworzone inne stanowiska kierownicze, np. wicedyrektora
ds. ekonomiczno-administracyjnych, kierownika œwietlicy, kierownika i zastêpcy kierownika
warsztatów szkolnych, kierownika i zastêpcy kierownika internatu itp. Tryb powo³ywania
i odwo³ywania z tych stanowisk jest taki sam jak w przypadku wicedyrektora szko³y.
Jako zakoñczenie tego rozdzia³u zamieszczamy rady skierowane do dyrektorów. Mo¿e
przydadz¹ siê w codziennej pracy. Aby za przepisami prawa nie gin¹³ cz³owiek, aby
instytucja, któr¹ kierujemy, by³a przyjazna dla wszystkich zainteresowanych, tj.
uczniów, rodziców, nauczycieli i w³adz, dyrektor szko³y winien pamiêtaæ o prawie
czterdziestu uwagach, które kierujemy pod jego adresem. Je¿eli nawet nie wszystkie
odnosz¹ siê do naszego stanowiska pracy, warto je znaæ, aby sta³y siê przyczyn¹ naszej
refleksji, a mo¿e nawet uchroni³y nas przed pope³nianiem b³êdów.
Katalog powinnoœci kierowniczych
1. Traktuj swoich podw³adnych jako œwiadomych wspó³uczestników, a nie jak kó³ka w
maszynie.
2. Zachowuj siê w sposób demokratyczny.
3. Dbaj o dobr¹ atmosferê pracy i wzajemn¹ ¿yczliwoœæ miêdzy cz³onkami zespo³u.
4. Zaufaj podw³adnym, pozwól im samodzielnie podejmowaæ decyzje.
5. Przeprowadzaj konsultacjê z podw³adnymi przy rozstrzyganiu wa¿niejszych spraw.
6. Zmiany organizacyjne, techniczne i personalne wprowadzaj po szczegó³owym omówieniu
przez zespó³.
7. Postêpuj¹c niezgodnie z opini¹ zespo³u, wyjaœnij tego przyczyny.
8. Podawaj pe³n¹ informacjê o tym, co dzieje siê w zak³adzie.
9. S³uchaj uwag, wniosków i propozycji podw³adnych, nawet gdy s¹ krytyczne.
10. Ucz podw³adnych wspó³dzia³ania, nie stosuj zasady "dziel i rz¹dœ".
11. Doceniaj osi¹gniêcia pracowników i nie ¿a³uj pochwa³.
12. B¹dœ obiektywny i sprawiedliwy wobec pracowników.
13. Stosuj jak najwiêcej nagród, jak najmniej kar.
14. Premie i nagrody rozdzielaj po konsultacji.
15. Interesuj siê k³opotami swoich pracowników.
16. Udzielaj podw³adnym rady i pomocy przy wykonywaniu ich zadañ.
17. Broñ interesów swoich pracowników.
18. Instrukta¿ i kontrolê ogranicz do niezbêdnej potrzeby.
19. Dbaj o fizyczne warunki pracy.
20. Dbaj o w³aœciwe zaszeregowanie pracowników i ich uprawnienia do awansu.
21. Dbaj o nale¿yt¹ organizacjê pracy i w³aœciw¹ strukturê organizacyjn¹.
22. Opiekuj siê nowo przyjêtymi pracownikami.
23. Nie wyrêczaj pracowników.
24. Pozostaw sobie czas na myœlenie.
25. Staraj siê doskonaliæ swoj¹ wiedzê fachow¹ i spo³eczn¹.
26. Kontroluj swoje zachowania, s³owa, gesty, panuj nad emocjami.
27. Dbaj, aby zachowanie s³u¿bowe i prywatne by³o takie samo.
28. Nie daj siê sk³oniæ do decyzji pochopnych.
29. Zanim siê podejmiesz kierowania, zastanów siê, czy podo³asz zadaniu i czy warto
mu siê poœwiêcaæ.
30. Podkreœlaj rolê pracownika jako wspó³gospodarza, a niejako pracownika najemnego.
31. Dbaj o zapewnienie œrodków dzia³ania.
32. Przekazuj¹c zadania, podaj podstawowe informacje potrzebne do zrozumienia celu
dzia³ania.
33. Pope³nisz b³¹d, miej odwagê siê do niego przyznaæ.
34. Nie przyjmuj szablonów myœlenia, mog¹ nie pasowaæ.
35. Nie uchylaj siê od podjêcia decyzji, je¿eli le¿y ona w twojej kompetencji.
36. Nie obiecuj niczego, je¿eli nie jesteœ pewien, ¿e mo¿esz to spe³niæ.
37. Pamiêtaj, ¿e skutecznoœæ decyzji zale¿y w ostatecznym rachunku od jej wykonania.
38. Pamiêtaj, ¿e kierowanie jest ci¹g³ym procesem przygotowywania kolejnych decyzji,
za które ponosisz odpowiedzialnoœæ.
Wskazówki dla oceniaj¹cego, dotycz¹ce przeprowadzenia rozmowy z ocenianym
1. Najpierw rozmawiaj z ocenianym o jego pracy, póœniej o nim samym.
2. Zanim przedstawisz swoj¹ ocenê, doprowadœ pytaniami do tego, aby sam oceni³ siebie.
3. Uwa¿nie s³uchaj jego wypowiedzi, aby zrozumieæ jego racje.
4. Je¿eli samoocena pracownika jest korzystniejsza od twojej oceny, wyjaœnij przyczyny,
które powoduj¹ ró¿nicê.
5. Omawiaj¹c niedoci¹gniêcia ocenianego, bierz pod uwagê ca³okszta³t jego pracy.
6. Nie daj siê ponosiæ uczuciom i staraj siê zachowaæ spokój, nawet wtedy,gdy s¹
powody do obrazy.
7. Je¿eli musisz krytykowaæ, krytykuj pracê, a nie cz³owieka.

Powered by MyScript