Są one bardzo mocno uzależnione od stanu swoich zasobów (zob. Olson 1993; Katz 1996). . - ., . ., - ---J- -.-- ^»m, w siaro się ooecnie isuJinym elementem kampanii wyborczej. Na poziomie wyborczym coraz większą rolę odgrywają czynniki natury socjopsychologicznej. Przykładowo: osobowość i wizerunek lidera mogą w dużej mierze decydować o wyborczym sukcesie partii. Już w latach pięćdziesiątych w Niemczech Unia Chrześcijańskich Demokratów (CDU) znacząco wykorzystała pozycję kanclerza K. Adenauera. W Wielkiej Brytanii natomiast w latach osiemdziesiątych Partia Konserwatywna skoncentrowała się wokół osoby M. Thatcher. Socjaldemokratyczna Par- tia Austrii (SPÓ) w latach siedemdziesiątych ogniskowała kampanię wyborczą wokół osoby lidera i kanclerza B. Kreisky'ego, a w latach osiemdziesiątych i na początku dzie- więćdziesiątych - F. Vranitzky'ego. Grupy liderów partyjnych niejednokrotnie znajdują silne oparcie w grupach interesu, co ułatwia finansowanie partyjnych kampanii wybor- czych i penetrowanie elektoratu. To właśnie grupy interesu, zwłaszcza ekonomiczne, dys- ponując sprawnym aparatem organizacyjnym i strukturyzując część elektoratu, stają się dla wielu partii istotnym źródłem dostarczania głosów wyborczych. Scenariusz O. Kirchheimera (1966) dotyczący charakteru zmian organizacyjno-in- stytucjonalnych w partiach politycznych Europy Zachodniej, jak i w otoczeniu politycz- nym budzi jednak wiele kontrowersji. Kontrowersje te nie ujawniają się, jeśli chodzi o sposób i prawidłową identyfikację czynników odpowiadających za ewolucję funkcji partii politycznej, a raczej dotyczą konkluzji jakie autor zaproponował w kontekście za- chodzących zmian. Sądzę, iż kategorie: partia masowa i partia wyborcza to jedynie pew- ne modele idealne. W rzeczywistości trudno byłoby wskazać na konkretne partie, które pasowałyby do jednego z nich. Najczęściej spotykamy ugrupowania mające cechy, które są kombinacją obu modeli (Antoszewski, Herbut (red.) 1997, s. 90-92; Wolinetz 1979, s. 9-15). Należy zatem przyjąć, iż partie polityczne mogą różnić się pod względem stopnia za- awansowania procesów transformacyjnych (ewolucja partii). Przygotowują więc strategie polityczne (wyborcze, programowe i koalicyjne) biorąc pod uwagę kontekst społeczny i instytucjonalny, w jakim przyszło im rywalizować. Na podstawie tych właśnie przesła- nek partie polityczne działające racjonalnie wyważają "aspekt masowości" czy też "aspekt elektoralizmu". Warunki społeczne i polityczne mogą niekiedy zmusić partię do szybkiej transformacji własnej tożsamości wyborczej czy programowej (dominacja cech typowych dla modelu partii wyborczej). Partie z reguły bardzo niechętnie dokonują zmian organizacyjnych i dlatego liczne strukturalne cechy typowe dla modelu partii masowej są zachowywane i wykorzystywane w nowej, "zmodernizowanej" formie. W tab. 7 zapre- zentowano zasadnicze cechy partii masowej, wyborczej i kadrowej (kartelu). Zestawienie to uwzględnia następujące zmienne (kryteria): po pierwsze, aspekt dominacji wewnątrz partii; po drugie, charakterystykę struktury wewnątrzpartyjnych powiązań; po trzecie, sposób wyłaniania liderów; po czwarte, źródła finansowania; po piąte, stosunek ideologii do pragmatycznych działań; i po szóste, model awansu wewnątrzpartyjnego. Na szczególną uwagę zasługują kwestie związane z transformacją modelu partii w kierunku modelu partii kadrowej, inaczej mówiąc, partii kartelu. Chodzi tu m.in. o "elektoralizację" partii politycznej czy też jej profesjonalizację. P. Mair (1989) zwraca uwagę, iż partie wyborcze straciły obecnie zdolność stmktu- .^zowama elektoratu, tak charakterystyczną dla partii masowych. Należy zauważyć, iż ewolucja dokonująca się na poziomie społeczeństwa (społeczeństwo industrialne czy po- ctindustrialne) doprowadziła do modyfikacji sposobu pojmowania przez partie polityczne idei rywalizacji, przywództwa czy nawet zasad demokracji2. Dążąc do poszerzenia swo- jego apelu politycznego (wyborczego) i zdominowania różnych grup społeczeństwa w ce- lu odniesienia sukcesu wyborczego partie wyrzekły się rozbudowanego aparatu organiza- cyjnego, tak niezbędnego wcześniej dla utrzymania bazy poparcia. Trwałe formy powią- zań między konkretną partią a grupą społeczną, takie jak np. koalicje wyborcze z lat czter- dziestych czy pięćdziesiątych, stopniowo zanikają, a pojawiają się nowe formy organiza-
|