stanowiła możliwość pierwsza tzn...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeÅ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
- po pierwsze: są one przedsiębiorstwami, które przejmują szereg czynności finansowych z jednostek gospodarczych i gospodarstw domowych;- po drugie: są...
»
W Warszawie, jako zastępcy Rządu Tymczasowego, zostali trzej ludzie: Stefan Bobrowski, Władysław Daniłowski i Witold Marczewski: pierwsi dwaj młodzi,...
»
Wtedy po raz pierwszy poczułam w życiu taką wielką, taką straszną samotność...
»
szernej gotowej już studni z lanej stali, która miała za kilkanaście godzin wystrzelić na księ- życ pierwszy pocisk z zamkniętymi w nim pięcioma...
»
badati i okaza³o siê, ¿e wœród studentów medycyny Uniwersytetuawskiego przed rozpoczêciem studiów pierwszy stosunekp**aii*y mia³o 86% badanych...
»
rus, po pierwsze, zalicza to, czy danyO treści znaczenia relacyjnego moŜemy siębodziec moŜe w jakikolwiek sposób wpły-przekonać, analizując...
»
Ryba szła pierwsza szerokim, męskim krokiem, prosta, jakby połknęła kij, i Maksymowi nagle zrobiło się jej żal...
»
, która pierwsza poda³a poprawn¹ odpowiedŸ, jej dru¿ynaije punkt, a gracz œwiêtuje swój sukces, który jest dlai nagrod¹...
»
- Załóżmy jednak, że mógÅ‚ on pozostawić przesyÅ‚ki u wspólnika, nim jeszcze udaÅ‚ siÄ™ do szpitala?- Jest to maÅ‚o prawdopodobne, gdyż do pierwsze­go...
»
Wielka ich ró¿norodnoæ, wszechstronnoœæ oddzia³ywania oraz ³atwoœæ organizowania wysuwa je-na pierwsze miejsce w pracy z ma³ymi dzieæmi...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

różnice w uzdolnieniach były widoczne
w niewielkim stopniu - 70 % badanych. Za dość wyraźnie dostrzegalnymi
różnicami w możliwościach uczniów opowiedziało się 26,7% badanych
należących do tej grupy. Natomiast tylko 3,3% respondentów stwierdziło,
że różnice w uzdolnieniach uczniów były widoczne w dużym stopniu.
Rozkład procentowy odpowiedzi w poszczególnych grupach respondentów
(w przypadku szkół podstawowych) wynika z niezbyt trudnego do
przyswojenia materiału dydaktycznego. Chociaż i w tym przypadku można
mówić o indywidualnych zdolnościach poszczególnych osób.
Jeżeli chodzi o absolwentów gimnazjów w małych miejscowościach to
największy odsetek stanowili respondenci, którzy uznali, że różnice w
możliwościach uczniów były dostrzegalne w stopniu dość wyraźnym - 50 %
tej grupy badanych. Po równo rozłożyły się głosy opowiadające się za
różnicami widocznymi w niewielkim i dużym stopniu - po 25 %.
Identyczna sytuacja zaistniała w przypadku respondentów, którzy ukończyli
gimnazja w miejscowościach od 5 do 50 tys. mieszkańców. Było to
odpowiednio 25% - w niewielkim stopniu, 50% - w stopniu dość wyraźnym
i 25% w dużym stopniu. Natomiast absolwenci gimnazjów w dużych
36

miastach stwierdzili, że różnice w uzdolnieniach uczniów z ich klasy były
widoczne w dość wyraźnym stopniu (43,3%). Pozostali badani należący do
tej grupy stwierdzili, że różnice były dostrzegalne w niewielkim stopniu (30
%) oraz 26,7% uznało, że fakt ten zaistniał i był widoczny w dużym
stopniu.
Interesujący jest obraz, który przedstawili respondenci będący
jednocześnie absolwentami szkół średnich w małych miejscowościach.
Otóż tylko 10 % badanych uznało, że różnice w ich klasach były widoczne
w stopniu niewielkim. Dużo więcej, bo 40% respondentów uznało, że dość
wyraźnie dostrzec można było możliwości poszczególnych uczniów.
Natomiast aż 50 % badanych uznało, że różnice w uzdolnieniach kolegów i
koleżanek z klasy widoczne były w dużym stopniu.
Różnice w uzdolnieniach uczniów (na poziomie gimnazjum) wydają się
łatwe do zauważenia ze względu na fakt, iż klasy mają profil ogólny. Każdy
z uczniów posiada indywidualne predyspozycje, dlatego też w przypadku
klasy o profilu ogólnym różnice w możliwościach poszczególnych osób są
Å‚atwo dostrzegalne.
Jeżeli chodzi o absolwentów szkół ponadgimnazjalnych w średniej
wielkości miejscowościach to 30% z nich stwierdziło, że różnice w
uzdolnieniach były mało dostrzegalne, 45% uznało, że jednak były dość
wyraźne a 25% respondentów uważało, że były one widoczne w dużym
stopniu.
W przypadku absolwentów szkół średnich w dużych miastach, sytuacja
miała się nieco inaczej. Otóż najwięcej, bo 40 % badanych uznało, że
różnice w możliwościach poszczególnych uczniów były widoczne w dużym
stopniu. W kolejności malejącej następni byli studenci, którzy stwierdzili,
że w ich klasach w dosyć wyraźnym stopniu można było zauważyć różnice
w uzdolnieniach uczniów - stanowili oni 33,3% tej grupy. Najmniejszy
odsetek stanowili respondenci, którzy uznali, że w ich klasach różnice w
możliwościach uczniów były słabo widoczne - 26,7%.
Jeżeli analizujemy powyższe zagadnienie odnosząc je do uczniów szkół
średnich, to należy skonfrontować wypowiedzi respondentów z
przynależnością do danej klasy. Otóż, badani nie musieli należeć do klas o
tym samym nachyleniu przedmiotowym, co wiąże się z tym, że każdy z
nich miał inny punkt widzenia na uzdolnienia kolegów i koleżanek z klasy.
Oznacza to, że łatwiej zauważyć osobę, która będąc w klasie matematycznej
przejawia uzdolnienia językowe itp. Ponadto, załóżmy, że uczniów klasy o
profilu humanistycznym wyróżniają zdolności tylko w kierunku języka
polskiego, historii czy wiedzy o społeczeństwie. W sytuacji, gdy taka klasa
liczy 30 osób i uzdolnienia tych 30 osób są identyczne, zdolności
humanistyczne nie są niczym specjalnym i łatwo dostrzegalnym, ponieważ


37

sÄ… oczywiste. Dlatego interesujÄ…ce jest czy respondenci analizowane
zagadnienie odebrali, jako różnice w predyspozycjach do określonego
przedmiotu czy też jako różnice w tempie przyswajania materiału
dydaktycznego z danego przedmiotu.
Reasumując, największy odsetek respondentów uznał, że podczas nauki
w szkole podstawowej, różnice w uzdolnieniach uczniów były dostrzegalne
w niewielkim stopniu - 63,3%. Dużo mniej, bo 26,7% studentów
stwierdziło, że jednak różnice były dość wyraźne. Natomiast 10% uznało,
że były one widoczne w dużym stopniu.
W przypadku absolwentów gimnazjów głosy rozłożyły się dość
równomiernie. 26,7% badanych uznało, że prawie niedostrzegalne były
różnice w uzdolnieniach uczniów. Z kolei 25,5% studentów stwierdziło, że
były one widoczne w dużym stopniu. Natomiast najwięcej, bo 47,8%
respondentów uznało, że różnice te są widoczne w dość wyraźnym stopniu.
Również analizując wypowiedzi absolwentów szkół średnich, możemy

Powered by MyScript