> > , ,"W świecie zwierzu", "Pieprz i wanilia", "Klub Pana Rysia", "%...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeÅ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
— Czy to ostatnie sÅ‚owo pana generaÅ‚a?— Ostatnie...
»
Zjadanie zbyt dużej ilości pokarmów kwasotwórczych (białka zwierzęce, węglowodany, tłuszcz, cukier), lub zbyt małej ilości produktów...
»
Tej to duszy przys³uguje istnienie, a poœrednio dopiero cia³u zorganizowanemu przez duszê,podczas gdy zwierzêtom i roœlinom istnienie przys³uguje jako jU¯...
»
Przyjdźcie! Pójdźmy do Pana! Ja na przedzie, wy – za MnÄ…! Chodźmy do wód zbawczych, na Å›wiÄ™te pastwiska, chodźmy na ziemie Boże...
»
— WiÄ™c nie zdziwiliÅ›cie siÄ™ wczoraj, kiedy wam powiedziaÅ‚, że już nie musicie przychodzić?— Nie, proszÄ™ pana...
»
Annie zrobiło się przykro już w momencie, gdy zobaczyła owego pana wchodzącego do pokoju, a wprost ścierpła, kiedy podszedł do niej i zaczął rozmowę...
»
Nieco później magnetyzm zwierzęcy zastąpiła hipnoza, która została w pewnym stopniu zaakceptowana przez naukę dzięki wysiłkom szkockiego chirurga,...
»
- Popatrzcie - powiedział poważnym tonem Chaka, wskazując wystający z ziemi szkielet zwierzęcia wielkości małego jelenia o krótkich przednich nogach...
»
przemykających się zwierząt, jak myszy, szczury czy jaszczurki;zdolne jest także przy tego rodzaju czynności, jak wydrążanie dyni - wyobrażać sobie...
»
jakżeby zrozumiały, że tu idzie o dobrego pana i o własny ich honor, jak się nie wypną gdyby pałąki, jak się nie wysadzą całe garbate, jak nie szarpną z...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

kamery wśród zwierzu", informacyjne: "Panorama", "Wiadomo ści Wieczorne", "Sto pytań do...", "Ekspres reporterów", "Sen sacje XX wieku", teleturnieje, koncerty muzyczne, niektóre filmy fabularne, wybrane seriale jak np.: "S~siedzi", "Domek na prerii" Oceniając zakres tematyczny ogl~danych wspólnie programów tc lewizyjnych w tej kategorii rodzin, wydaje
się, że jest on z punktu widzenia wychowawczego, poznawczego wartościowy, służyć może
wychowaniu rodzinnemu.
Przedmiotem zainteresowania dzieci i rodziców były najcz~; ściej losy postaci filmowych,
bohaterów seriali, wydarzenia ukazy wane w filmach, informacje bieżące z kraju, ze świata, muzyka2~
"Srednio korzystny" zakres rodzinnych kontaktów telewizyj pych charakteryzował przede wszystkim rodziny(B) wiejskie, rol nicze (51,2%), ale także, aczkolwiek w mniejszej liczbie w mieści (35,4%). Najczęściej rodzice i dzieci ogl~dali filmy fabularne, pr« gramy
rozrywkowe, sportowe, seriale filmowe. Chętnie też rodzice ' z dziećmi24 ogl~dali seriale obyczajowe, t.j.: "Domek na prerii" "Szpital miejski", "S~siedzi", "Miłość i dyplomacja", program> rozrywkowe jak: "Czar par", "Rebusy", "Zulu-Gula", "Koło fos tuny", również transmisje sportowe, zwłaszcza piłki nożnej. N:. leży zwrócić uwagę, że niektóre programy niechętnie ogl~dane byle przez badanych, jak np.: koncerty muzyki poważnej, widowiska
t.~~ atralne, magazyny kulturalne, programy gospodarcze, publicysty czne25. Wynikać to
może z traktowania dość często telewizji jak.. rozrywki, łatwej, wygodnej, nie wymagającej większego wysiłku in telektualnego, zabiegów organizacyjnych, wydatków finansowych
21 Wyniki badań na temat miejsca i roli cyklicznych programów telewizyjnych w i.v ciu
dziecka w pracach: J. Izdebska: Miejsce i funkcje wychowawcze środków masowch;~,
oddziaływania w czasie wolnym dzieci. Białystok 1981 oraz: Uwarunkowania oddzin ływania
wybranych cyklicznych programów na dzieci. Białystok 1991.
22 Porównaj: M. Wawrzak-Chodaczek: Telewizja w czasie wolnym kobiet polski. 1.
mających dzieci w młodszym wieku szkolnym. (w:) Kobieta i jej czas wołny. Rml A.
Zawadzka. Wrocław 1993.
23 Wypowiedzi pisemne rodziców na temat: Miejsca i rola telewizji w mojej rodzini~
24 Informacje uzyskałam z wywiadów z dziećmi oraz analizując wypracowania dzie~
.
Moja rodzina przed telewizorem.
zSPorów.: D. Kowałczyk: op.cit.
"Niekorzystny" zakres kontaktów telewizyjnych miał rni<·,j:;cn Eodzinach (C) (16,0%
miasto, 23,5% wieś), w których każdy ~łonków rodziny najczęściej ogl~dał "sam", chociaż obok im :h domowników, "swoje programy", często zupełnie przypadvo, bez ich selekcji i świadomego wyboru. Wymienione były ~e filmy jak: "Obcy", "Nico", "Mad Max"; "Karzeł",
"Pluton", Irminator", "Pola śmierci", "Martwe zło". Telewizor skupiał powników najczęściej przy filmach dla dorosłych, sensacyjno 4~yminalnych, nocnych programach rozrywkowych.
Programy te ,dane były najczęściej w sobotnie noce w rodzinach, w których ~Zice posiadali niskie wykształcenie (podstawowe, zawodowe zaIriicze). Odbiór programów telewizyjnych o
w~w tematyce budzi ~rzeżenia i uzasadniony niepokój, ponieważ dzieci 9-10 letnie nie
I~inny ogl~dać tych programów ze względu na ich treść, sposób aentowania tej treści, a także dlatego, że s~ one emitowane w ~riąch godzinach wieczornych i w nocy.
O ile w pierwszej (A) i w drugiej (B) wyodrębnionej kategolodzin zakres kontaktów
telewizyjnych był korzystny, o tyle w ąciej grupie (C) funkcjonowanie telewizji w rodzinie wskazuje na prawidłowości, budzi niepokój wychowawczy ze względu na istjące potencjalnie
zagrożenie ujemnego oddziaływania telewizji
Charakter rodzinno-domowego odbioru teleyvizji.. w mącznym dniu, jak należałoby
przypuszczać, zależy, od stopnia uświadoInia przez członków rodziny celu i motywów! które sklaniaj~ t~o wspólnego ogl~dania programow. Motywy te, jak wykazały (anim były mniej
lub bardziej uświadamiane przez domownic, co nie pozostało bez wpływu na charakter i
poziom odru telewizji w rodzinie. Niestety, w niewielu rodzinach wiejskich ,6%), za to w
zdecydowanie większej liczbie rodzin miejskich ,4%), rodzice i ich dzięci aktyv~nie-
_uczestniczyli w odbiorze kramówtelewizyjnych, łączył..ich wyraźńy us~l~;iari~ cel iioru
taki jak: chęć wspólnego spędzenia czasu wolnego, przebyrlia razem, przeżywania

Powered by MyScript