Zatrudnienie w specjalnych warunkach pracy, zwane zatrudnieniem chronionym, polega na zatrudnieniu osoby niepełnosprawnej w warunkach dostosowanych do jej...

Linki


» Dzieci to nie ksiÄ…ĹĽeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeĹ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
Psychologia fizjologiczna miala w zasadzie byc tylko jednym ze specjalnych dzialĂłw psychologii, czy nawet tylko dyscyplina pomocnicza dla psychologii: ale ze wzgledu...
»
Jedynym roszczeniem przysługującym pracownikowi pozbawionemu pracy wskutek odwołania ze stanowiska może być roszczenie o odszkodowanie, jeżeli odwołanie...
»
Otwartość koncepcji pedagogiki społecznej Heleny Radlińskiej, a zwłaszcza niejednoznaczność pojęć pracy społecznej i służby społecznej, spowodowała...
»
zajmowało niż zwykłą maszynką i po każdym goleniu miałem twarz pozacinaną, żenie mogłem się potem w pracy opędzić od natrętnych pytań, co się stało...
»
Do wieczora uprzątnęli półkolisty teren wokół kominka, odkrywając w trakcie pracy dwa łóżka, kilkanaście krzeseł i solidny stół...
»
Miał niezłe znajomości w sztabie FBI, lecz zamiast z nich skorzystać, ryzykując przedwczesny rozgłos, wolał zwrócić się do George'a Reikoffa, specjalnego...
»
W jakich okolicznościach doszło do powstania nowych obozów pracy? Stanowiły one etap pośredni woprocesie zagłady ludności żydowskiej...
»
gorliwość w pracy: wyciągał na światło dzienne drobne niedokładności, przedstawił jakieś projekty ulepszeń, pomysły nowych wzorów na materiały...
»
Koordynowanie polityki transformacji i polityki rozwoju polega na swoistym balansowaniu między populizmem a rozwojem...
»
Uczeni, widzę, wyciągają tubki z syndetikonem i już próbują używać Specjalnych Słów, jako to Delirium Bębniariorum, Wariatuncja Musicalis cum Hypnagogica...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.


Może ono być realizowane w następujących formach:
1. Zatrudnienie w zakładach pracy chronionej.
2. Zatrudnienie w specjalnych zakładach pracy.
3. Zatrudnienie nakładcze.
4. Zatrudnienie chronione w zwykłych zakładach pracy.
Możliwości zatrudnienia osób głębiej upośledzonych umysłowo są ograniczone. Dotyczą one głównie dwóch form, a mianowicie: spółdzielni inwalidów i ośrodków dziennych (Boczar 1982).
Często zdarza się jednak, że spółdzielnie inwalidów niechętnie zatrudniają upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. Dodatkowo sytuację pogarsza trudna sytuacja finansowa tych podmiotów gospodarczych. W porównaniu z osobami lekko upośledzonymi, uczniowie szkoły życia osiągają mniejszą wydajność w pracy, a tym samym wypracowują mniejszy przychód (Zaorska [red.] 1996).
Zakład pracy obok funkcji produkcyjnej spełnia także funkcję wychowawczą. Obok oddziaływania usprawniającego kształtuje cechy osobowości - umiejętność przebywania w zespole, umiejętność współpracy, wyrabia społecznie akceptowane nawyki, doskonali komunikację, wyrabia koordynację ruchów i zręczność manualną niezbędną do wykonywania pracy zawodowej.
Przysposobienie do pracy -jako forma rehabilitacji zawodowej uczniów olsztyńskiej "szkoły życia"
Program przysposobienia do pracy obejmuje kształcenie zawodowe w zakresie czterech specjalności: kucharstwo, ogrodnictwo, sprzątanie, szycie. Celem przysposobienia do pracy kucharza jest zapoznanie uczniów z:
• zasadą działania, obsługą i konserwacją maszyn i urządzeń w kuchni,
• organizacją stanowiska pracy i wymaganiami sanitarnymi,
164
• wartościami odżywczymi różnych grup produktów spożywczych, podstawami obróbki wstępnej i termicznej produktów,
• prawidłowym przechowywaniem produktów spożywczych.
Kształcenie umiejętności dotyczy:
• prawidłowego i bezpiecznego obsługiwania maszyn i urządzeń w kuchni,
• sporządzania podstawowych potraw,
• estetycznego dekorowania i podawania potraw,
• obsługiwania konsumenta,
• utrzymywania w czystości i higienie pomieszczeń kuchennych.
W zakresie ogrodnictwa uczniowie poznają:
• uprawę warzyw i kwiatów w ogrodzie i szklarni,
• znaczenie odżywcze i gospodarcze warzyw i uprawy kwiatów,
• podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w ogrodzie warzywnym i kwiatowym w określonych porach roku,
• podstawowe środki chemiczne (nawozy, środki ochrony roślin),
• umiejętne wykorzystanie sprzętu i narzędzi ogrodniczych.
Kształci się u nich następujące umiejętności:
• wykonywanie podstawowych prac porządkowych i pielęgnacyjnych w ogrodzie,
• prawidłowe i bezpieczne posługiwanie się sprzętem i narzędziami ogrodniczymi,
• obserwacja rozwoju roślin i dostrzeganie zachodzących zmian,
• wykonywanie okresowych zabiegów pielęgnacyjnych w ogrodzie w zależności od pory roku,
• dokonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych roślin doniczkowych,
• organizowanie stanowiska pracy,
• przechowywanie i konserwacja sprzętu.
Przysposobienie do pracy w zakresie sprzątania obejmuje zapoznanie uczniów z:
• obsługą i umiejętnym posługiwaniem się sprzętem ręcznym i zmechanizowanym,
• właściwym wykorzystaniem sprzętu mechanicznego do prania i prasowania,
• różnymi rodzajami środków piorących i czyszczących. Kształcenie umiejętności obejmuje:
• prawidłowe i bezpieczne posługiwanie się sprzętem zmechanizowanym,
• używanie środków myjących i czyszczących,
165
• pranie ręczne i mechaniczne,
• samodzielne organizowanie stanowiska pracy,
• przechowywanie i konserwacja sprzętu,
• wykonywanie prac porządkowych indywidualnie i zespołowo.
Celem kształcenia praktycznego w zakresie szycia jest opanowanie podstawowych umiejętności szycia ręcznego, maszynowego i prasowania.

Powered by MyScript